شهردار تهران با بیان اینکه توان حل مشکل آلودگی هوای تهران را داشتیم ولی دولتی‌ها مسئولیت این کار را به شهرداری تهران واگذار نکردند، گفت: پرونده ساخت متروی تهران بسته شد.
به گزارش خبرنگار فارس، محمدباقر قالیباف در برنامه شنبه شب «نگاه یک» در خصوص اصلی ترین مشکل شهرداری ها گفت: موضوع شهر و شهرداری در کشور ما مشکلات ریشه ای و اساسی دارد که مهم ترین بخش آن به مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط می شود.

مدیریت یکپارچه شهری حلقه مفقوده خدمات دهی مطلوب شهرداری ها

وی با بیان اینکه اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم – فارغ از نوع حکومت ها شامل گونه های جمهوری، پادشاهی، پارلمانی، ریاستی، متمرکز و فدرال – عمده این سیستم های حکومتی در سطح اداره شهر بنا به نوع سوابق و تجربه دیگر کشورها یک مدیریت یکپارچه شهری را دارند، اظهارکرد: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداری ها از اختیارات ویژه ای برخودار هستند، به نحوی که درخصوص امور زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدماتی و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند اما در کشور ما اینگونه نیست.

شهردار پایتخت ادامه داد: گاهی در محلات که بین مردم حضور پیدا می کنیم می بینیم توقع مردم روشنایی کوچه، مشکل آب و فاضلاب، مدرسه و… است، اما درواقع مسئولیت هیچ کدام از اینها با شهرداری نیست. آیا مردم از ما می پذیرند که مسئولیت آن با ما نیست و یا درست است این حرف را بزنیم؟

قالیباف با تاکید بر اینکه 70درصد جمعیت ما شهرنشین شده اند اما جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟

وی با بیان اینکه در اغلب شهرهای دنیا شهرداری ها خودشان یک دولت محلی هستند، گفت: این حرف بدان معناست که همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی با مسئولیت شهرداری است و آنها پاسخگو هستند، اما سیستم اداری و اجرایی ما در کشور به شدت متمرکز است یعنی در همه موضوعات مرکزی تصمیم می گیریم و رفتار می کنیم.

شهردار تهران با ذکر مثالی افزود: خیلی وقت ها شهرداری یک پیاده رو می سازد و آماده می کند. بعد از یک ماه یکی می آید می گوید باید بکنیم. شهروند می گوید اینجا می خواهند به ما آب و برق و گاز بدهند و مخابرات می خواهد کابل بکشد شما چرا اجازه حفاری نمی دهید؟ و ما با اینکه آنجا را سه ماه نیست آسفالت کرده ایم باید برای رفع مشکل مردم اجازه دهیم. اینجاست که وقتی هماهنگی وجود ندارد اداره کلانشهر به این بزرگی واقعا سخت می شود. نتیجه این می شود شهر به این بزرگی کانال تاسیسات شهری هم نداشته باشد این غیر قابل تصور است.

مهم ترین مشکل شهرها مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است

قالیباف با بیان اینکه مهم ترین مشکل شهرها مشکل ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است، خاطرنشان کرد: نمی شود با بخشنامه در سازمان شهرداری ها در معاونت وزارت کشور بخواهیم بر هزار شهرداری در کشور نظارت کنیم.

لزوم واگذاری امور تصدی گری به شهرداری ها و تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر راه حل رفع مشکل مطروحه گفت: در درجه اول دولت باید بپذیرد دست از تمرکز گرایی بردارد، قانون را اصلاح کند و به مجلس داده شود و مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد. به طوری که شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند یعنی برای همه جنبه های شهر تصمیم بگیرند و فقط شورای شهرداری نباشند که به امور مربوط به شهرداری ها فقط بپردازد.

وی ادامه داد: باید هر اموری که جنبه حاکمیتی ندارد و امورات تصدی گیری به شهرداری ها واگذار شود و امورات تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت کنند. تا این تصمیم و اصلاح صورت نگیرد به اعتقاد من کارهای اساسی و ماندگار در شهرها امکان پذیر نخواهد بود.

عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند، اظهارکرد: اگر نگاهی به آمارها داشته باشیم، می بینیم مردم خوب ما در شهر تهران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در 12 سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساخت های شهر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است.

وی در توضیح بیشتر افزود: در سال 84 که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا 157 تقاطع در این شهر شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها بود اما امروز این ها به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است. یعنی تعداد کل پل های شاخته شده در تهران در طول این 12 سال دو برابر شده است. فقط در اتوبان امام علی به تنهایی 57 پل ساخته شده است.

احداث 57پل تنها در بزرگراه امام علی(ع)

قالیباف با پرداختن به شرایط بزرگراه نواب بیان کرد: اتوبان نواب صفوی وقتی احداث شد شهر به دو نیمه شد و ارتباط چپ و راست قطع شد و با حجم تراکم زیادی ساختمان در کنار اتوبان ساخته شده است. اما ما در اتوبان امام علی که از شمال تا جنوبی ترین نقطه شهر می رود، در حین اینکه کندروها در اطراف برای دسترسی محلی است و خط ویژه اتوبوسرانی دیده شده است، 57 پل شرقی و غربی داریم تا هیچ دسترسی قطع نشود. ضمن اینکه اتوبان را به منفی یک بردیم یعنی در سطح مردم هیچ چیزی نمی بینند و تمام پل های عابر پیاده نیز وجود دارد.

احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در دوره اخیر مدیریت شهری

وی سپس به تعداد تونل های شهری احداث شده در دوره اخیر مدیریت شهری اشاره و اظهارکرد: در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که 11 سال بود کار ساخت آن شروع شده بود اما حدود 47 درصد پیشرفت کار داشتیم اما وقتی مسوولیت شهرداری را برعهده گرفتم حدود یک سال و اندی بعد این تونل را افتتاح کردیم و امروز بالغ بر 24 کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو داریم. این به جز تونل های مترو، آب های سطحی و تاسیسات است. زیرا به عنوان مثال زمانی که پل صدر را ساختیم تمامی دکل های وسط را به کانال تاسیسات منتقل کردیم و این کانال ساخته شد.

احداث بالغ بر هزار پارک در 12سال اخیر

شهردار تهران به اقدامات 12سال اخیر در حوزه فضای سبز نیز پرداخت و گفت: تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 پارک بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 پارک در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. به عنوان نمونه بوستان بزرگ یاس در شرق تهران وجود دارد. از سرانه حدود کمتر از 9 متر برای هر نفر به حود 16 مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق 9 و 10 از نظر وضعیت فضای سبز سرانه خوبی ندارند. دلیلش هم بافت متراکم این مناطق است که حتی زمین های بزرگی برای تملک وجود نداشت که آن را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع که البته پیش بینی شده است اهدافش باید در سال 1404 تحقق پیدا کند، هم اکنون به شاخص های قابل توجهی رسیده ایم. البته بعضی جاها توزیع ما توزیع نرمالی نیست. اما به عنوانمثال پارک ولایت 300 هکتار در جنوب شهر اتفاق بزرگی بود که رخ داد. 7 رود دره در تهران تفرجگاه شده اند. رود دره فرحزاد در نهج ابلاغه، جوانمردان، ولنجک؛ دربند، دارآباد و اوین درکه.

وی با اشاره به فضای سبز بزرگراهی گفت: امروز در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز را مشاهده نمی کنید. اگر تصاویر دوربینی 10 سال قبل تهران را نگاه کنید و با امروز مقایسه کنید امروز همه محیط ها متفاوت است. اگر بزرگراه های یادگار، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید در حوزه فضای سبز افدامات گسترده ای صورت گرفته است.

قالیباف با فعالیت های حوزه عمرانی پرداخت و بیان کرد: در حوزه زیر ساخت های بزرگراه ها، تونل ها و فضای سبز عدد و رقم ها اینگونه است که همه اقداماتی که تا پیش از این دوره در شهر تهران انجام شده است به همین مقدار در 12 سال گذشته کار انجام شده است.

مشکل آلودگی هوا را می توانستیم حل کنیم اما مسوولیتش را به شهرداری ندادند

وی با تاکیدبر اینکه بحث های مبنایی برای مدیریت یکپارچه بر همه مسایل شهر سایه انداخته است، تصریح کرد: اگر از من سوال شود مهم ترین چالش شهر تهران در حوزه های کارکردی چیست می گویم موضوع آلودگی هوا. در این دوره مدیریت بارها در تلویزیون همین بحث شد. بعضی ها معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست اما من معتقدم آلودگی هوا قابل حل است و حتی زمان گذاشتم. گفتم در مدت شش ماه می توانیم شرایط را از حالت بحرانی نجات دهیم اما مسئولیت این کار با دولت است و با شهرداری ها نیست. این به خاطر همان تمرکز گرایی و نبود یکپارچگی مدیریت شهری است. دولت عکس العمل نشان داد و گفتند اگر شهرداری این را می گوید مگر طرحی دارد. ما در سال 94 این طرح را دادیم و کارشناسی های متعددی شد. ما معتقد بودیم اجرای طرح را شهرداری بهتر از دولت می تواند انجام دهد نه اینکه دولت ضعیف است اما دولت انقدر موضوعات ملی و اساسی دیگری دارد که وقت لازم را برای این کار پیدا نخواهد کرد. این کار موضوع مهمی برای شهر تهران است اما الزاما موضوع اول دولت نیست چرا که دولت بحران آّب، رشد اقتصادی و مسایل سیاست خارجی و … دارد که باید به آنها بپردازد. اما به هر حال دوستان تصمیم گرفتند خودشان عمل کنند.

وی ادامه داد: کلیات طرح بخش های سلبی و ایجابی داشت که این دو بخش توام با هم انجام می شد. یکی از این بخش ها می توانست توسعه حمل نقل شهری با سرعت بیشتری باشد و حتی تسهیلاتی در قانون برای این کار را ایجاد کنیم اگر دولت امکان کمک مالی ندارد با اصلاح قوانین می توانستیم بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی بیاوریم و با سرعت بیشتری این کار را پیش ببریم.

برخی اقدامات موثری در حوزه الودگی هوا فقط نیاز به تصمیم گیری دارد نه پول

قالیباف با بیان اینکه ابتدای سال 84 ما حدودا دو میلیون خودرو داشتیم اما در حال حاضر تعداد خودروها دوبرابر شده و بیش از 4 میلیون خودرو داریم، گفت: سوخت ها امروز استاندارد شده است اما در گذشته نه گازوئیل و نه بنزین استاندارد نبود. ضمن اینکه مثلا ما در شهر در شب ها کامیون هایی داخل شهر حرکت می کنند که حداقل 40 سال از عمرشان گذشته است چه کسی به این ها اجازه حرکت می دهد و چرا متوقف نمی شوند؟ چرا موتور سیکلت هایی وجود دارد که یک موتور سیکلت به اندازه بیش از 5 خودرو آلودگی دارند اما امروز تعداد موتور سیکلت های ما با تعداد خودروها رقابت می کنند. بعضی از این اقدامات سلبی است و پول نمی خواست بلکه تصمیم گیری می خواست.

جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست

وی با تاکید بر اینکه جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست، خاطرنشان کرد: به شهر تهران در محدوده 640 کیلومتر شهر تهران رشد مهاجرت غیر طبیعی نیست و زالد و ولد نیز از سطح نرمال پائین تر است اما عمده مهاجرتی که صورت می گیرد به اطراف شهر تهران است. اما این هایی که اطراف شهر تهران می آیند در حوزه مسایل اجتماعی اقتصادی فرهنگی رفت و آمد و اشتغال وارد شهر تهران می شوند و خارج می شوند و تبعاتش برای شهر تهران است. این یک مشکل ملی است.امروز در دشت تهران ما یک درصد خاک سرزمین را داریم اما حدود 23 درصد جمعیت را متمرکز کرده ایم معنی این حرف آن است که بحران آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد. نشست زمین در تهران نیز مربوط به مشکلات آب و خاک است که این نشست ها را به وجود می آورد.

به دولتمردان گفتم تصمیم بگیرید شهرداری مجوز ساخت و ساز ندهد ما اجرا می کنیم

وی تاکید کرد: اعمال نشدن سیاست های درست باعث بروز این مشکلات می شود. حتما ساخت و ساز هم نقش دارد اما همین بحث حدود سه سال قبل با حضور وزیر راه و شهرسازی و همه سازمان های نظام مهندسی پیش آمد. من اعلام کردم دولت تصمیم بگیرد بگوید شهرداری هیچ جواز ساخت و ساز درتهران صادر نکند. دولت می تواند این تصمیم را بگیرد؟ من همان زمان گفتم اگر این تصمیم را انجام دهید ما هم اجرا می کنیم اما این اتفاق نیفتاد بعد می گویند شهرداری تورم در حوزه مسکن ایجاد کرد.

تراکم فروشی در تهران کنونی حرف گزافی است/مسئولان غیرمنطقی اظهارنظر نکنند

قالیباف با بیان اینکه تراکم فروشی حرف گزافی است، گفت: خارج از ضوابط کسانی که خودشان مسئول این کار هستند حرف گزاف و غیر منطقی و غیر قانونی نگویند. تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می کنند بر اساس قوانین حقوقی دارند. کسی که 100 متر زمین دارد بر اساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه 120 متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب 180 تراکم پایه دارد. یعنی اگر 100 متر زمین داشته باشد 120 متر تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است و طبق قانونی است که تصویب شده است. بر اساس همان طرح جامع که به تصویب شورای عالی شهرسازی و دولت رسیده است یک تراکم مجاز هم وجود دارد یعنی بارگزاری بر اساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندی ها 240 درصد و بعضی نقاط 360 درصد باشد اما همه این ها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز می گویند.

در دهه هفتاد هرچقدر پول می دادی تراکم می گرفتی

شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی تصویب می شود، بیان کرد: جالب است بدانید شهرداری ها هم خودشان عضو این شورا نیستند. طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود که 7 عضو دارد و یک عضو شهرداری و شش عضو دولت هستند. این ها بر اساس بررسی های کارشناسی صورت می گیرد. وقتی می گوییم تراکم غرض تراکم پایه و مجاز است. در گذشته مردم می گفتند هر چقدر پول بدهی، آش می خوری یعنی در دهه70 اگر هر چقدر پول می دادی هر چه طبقه بیشتری می خواستی به شما تراکم می داند. نمونه ها و عدد و رقم و آمار وجود دارد اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این نبود اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم خارج از این دو دریافت کند. اگر جایی ضوابط و مقررات 9 طبقه و یا بلند مرتبه بود هرگز از ظرفیت مصوبات بیشتر به کسی ندادند. البته اینجا تخلفات در اجرا بود که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید برخورد می کردند که برخورد کردند.

مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست

وی با بیان اینکه امروز مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست چرا که رشد جمعیت در شهر تهران ثابت شده است، گفت: همه اصلاح قوانین باید با هم صورت گیرد. هم باید محدودیت در ساخت و ساز، محدویت در ورود خودروها، محدودیت در اسکان افرادی که به تهران می آیند ایجاد کنیم. شهرهایی در دنیا وجود دارد که پول پلاک ماشین قیمت بیشتری از خود خودرو دارد. هر چه خودروها قدیمی تر است آلودگی بیشتری و عارضه بیشتری دارد و باید هزینه بیشتری بدهند. البته اخیرا محدودیت طرح ترافیک را برای خودروهای هیبریدی برداشته ایم.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه باید وقتی کسی خودرویی تهیه می کند فضای پارک در منزلش داشته باشد، تصریح کرد: الان بحرانی داریم که خانه هایی هستند که در هر خانه به اندازه افراد خانه خودرو دارند و مشکل پارکینگ هم دارند. به کسی نمی گویند اگر خودرو خریدی باید پارکینگ داشته باشی. از این رو خودرو را در خیابان می گذارند.

وی با طرح این پرسش که چرا خودروساز نباید تسهیلات دهد تا خودروهای کهنه را عوض کنند تا هزینه سربار در مصرف بنزین ایجاد نکند، بیان کرد: خودروساز از شهرداری تمکین نمی کند اما می توانیم عوارض سنگین بگذاریم و بگوییم اگر از این تاریخ گذشت خودروی قدیمی حق حرکت در شهر ندارد. به عنوان مثال می توانیم در نقاطی که آلودگی بالایی داریم ورود موتورهای دوزمانه را ممنوع کنیم. ورود بخشی از موتور های انژکتوری را نیز در حوزه مرکزی شهر ممنوع کنیم چرا که بیشترین تراکم موتور آنجا است درعوض بگوییم همه موتورها برقی شوند. حداقل این ظرفیت فنی برای تولید موتور را در اختیار موتور برقی قرار دهیم. الان سرمایه گذار از ما سوال می کند و می گوید اگر موتور برقی وارد کردم ضمانتی است که سخت گیری کنید تا من مشتری پیدا کند و موتور برقی از من بخرند. این موتور در اقتصاد ملی به نفع ما است چرا که مصرف بنزین آن و آلودگی هوا به مراتب کمتر است.

وی به مشکلات دیگری در حوزه الودگی هوا پرداخت و اظهارکرد: ما می آییم اتوبوس هایی که در جاده هستند را ممنوع می کنیم می گوییم به خاطر نبود کیفیت و دلایل در جاده نروند اما همین ها سرویس شهری می شوند و ادارات دولتی و غیر دولتی از این اتوبوس ها استفاده می کنند. ما هزار و 100 دستگاه مینی بوس برای دهه شصت داشتیم که در این شهر رفت و آمد می کردند ولی همه آنها را جمع کردیم. کامیون هایی می بینیم که برای دهه هفتاد میلادی هستند اما شب تا صبح در این شهر تردد کرده و آلودگی عظیمی ایجاد می کنند. واقعا امروز نمی توانیم بگوییم ورود این خودروها ممنوع شود؟ در همه دنیا خودشان خودروهای خودشان را نوسازی می کنند ، نمی شود یک جا منفعت زیادی ببرند و یک جا خسارت زیاد به ما وارد کنند.

همکاران من در شهرداری هم پل و اتوبان ساختند هم مترو را تا افق 1404 پیش بردند

قالیباف در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت های شهرداری تهران گفت: به نظر شما اینکه می گویند اولویت ما ساخت مترو نبوده است به چه دلیلی بوده است؟ این شهر باید چند خط مترو تا افق سال 1404 داشته باشد؟ ما در شهر تهران کلا هشت خط مترو بیشتر نداریم. بعضی می گویند قالیباف مترو نمی سازد و پل و اتوبان می سازد اما همکاران من زحمت می کشند هر دو تا را با هم می کشند. روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم تنها خط دو مترو از صادقیه تا میدان امام می آمده است و از صادقیه روی زمین تا کرج می رفته است. خط یک مترو نیز از ایستگاه حقانی تا شهر ری می آمد و مجموعه این خط مترو 34 کیلومتر بوده است. امروز شمال خط یک به تجریش رسیده است و از جنوب نیز به حرم امام، نمایشگاه شهر آفتاب و تا فرودگاه حضرت امام (ره) امتداد یافته و ادامه اش به پرند می رود. این خطی است که الان به صورت 24 ساعته فعالیت می کند یعنی از فرودگاه مهر آباد به فرودگاه امام (ره) 24 ساعته فعالیت می کند.

تست گرم خط6 انجام شده و تا 2ماه دیگر به بهره برداری می رسد

وی ادامه داد: خط دو به شرق تهران و تا پایین تر دردشت ادامه پیدا کرد. خط سه مترو از اتوبان ساوه تا شهرک شهید محلاتی به طول 37 کیلومتر امتداد پیدا کرد و از اتوبان آزادگان به نعمت آباد، قلعه مرغ، میدان راه آهن، خیابان والی عصر، خیابان بهشتی، اتوبان صیاد، نوبنیاد و شهید محلاتی امتداد می یابد. خط 4 از شرقی ترین نقطه در انتهای پیروزی به اکباتان و غرب تهران می رود. خط شش مترو از دولت آباد و شهر ری به خیابان 17 شهریور، میدان امام حسین، میدان های سپاه و هفت تیر، ولی عصر، بلوار کشاورز تا سولقان و اول جاده امامزاده داوود اختصصاص پیدا می کند. تست گرم خط شش نیز انجام شده است که طی دو ماه آینده افتتاح می شود. خط هفت نیز از استادیوم تختی تا شهرک غرب ادامه پیدا می کند.

پرونده مترو تهران بسته شده است

قالیباف افرود: خطوط مترو 34 کیلومتر در داخل تونل بوده و با خطوط روی زمین مجموعا حدود 75 کیلومتر بوده است، امروز خطوط مترو 300 کیلومتر بوده است و پروند مترو تهران بسته شده است. الان بعضی طرح های توسعه داریم و یکسری اکسپرس لاین ها هستند که شهرک های اقماری را به تهران منتقل می کنند. الان مترو کرج به تهران می آیند اما باید بتوانند از طریق تونل به مرکز شهر بیایند اما در هر ایستگاه نایستند. در واقع قطار سریع السیر از وسط تهران باید عبور کند و در دو سه نقطه مرکز شهر توقف داشته باشد و جا به جایی صورت گیرد. اما در محدوده داخل شهر تهران در طرح جامع هشت خط بوده است که هشت خط اجرا شده است. از سال 65 تا سال 85 برابر با 75 کیلومتر مترو ساخته شده است در این 12 سال مترو به 300 کیلومتر رسیده است. این به این روشنی است و مردم خطوط را می بینند . از این رو همکاران من تلاش کردند هم پل، هم مترو، هم تقاطع ها و هم بزرگراه ساختند.

هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی منتقدان می گویند با پول اتوبان صدر می شد 100کیلومتر مترو ساخت گفت: هر کیلومتر مترو 240 میلیارد تومان هزینه دارد. حال محاسبه کنید برای 100 کیلومتر مترو پقدر هزینه می شود. یعنی اگر پایه های بزرگراه صدر را هم با پول می ساختیم باز پاسخگوی این محاسبه نبود! این عدد و رقم هایی که اعلام می شود فضاسازی های غیر منطقی است. قطعا این حرف ها توجیه فنی ندارد.

پل صدر نیاز ترافیکی برای خروج نیایش از بن بست بود

وی با بیان اینکه کل مجموعه پل صدر نیاز ترافیکی بوده است، تصریح کرد: ما مسیرهای شرقی و غربی داشتیم از اتوبان بابایی به اتوبان صدر می رسیدیم، اتوبان صدر در ادامه به بزرگراه مدرس می رسید. متقابلا از سمت غرب اتوبان نیایش و یادگار امام وارد خیابان حضرت ولی عصر (عج) می شد و درواقع به بن بست می رسید. واقعا این مطالعه نشد که چرا ما این اتوبان شرقی و غربی را در وسط شهر قطع کرده ایم. باید اتوبان صدر را به نیایش وصل می کردیم. تونل نیایش برای این موضوع ساخته شد. ظرفیت نیایش و اتوبان بابایی مناسب بود اما عرض اتوبان صدر بسیار کم بود.

وی افزود: الان بزرگراه امام علی ساخته شده است اما ترافیک در این بزرگراه بیشتر شده است. اما مهم این است که این بزرگراه ترافیک را از همه بخش های درون شهر و کوچه پس کوچه ها منتقل کرده است. در واقع بار کوچه های فرعی های خیابان پیروزی و خیابان 17 شهریور در یک شریان اصلی قرار گرفته است. البته اساس کار این است خودرو را به شهر اضافه نکنیم هر چه اتوبان بسازیم خودش تقاضا سفر ایجاد می کند اما وقتی جلوی آن را نمی گیرند دو میلیون خودرو می شود 4 میلیون این مشکل ایجاد می شود. در کنار این موضوع در کجای دنیا اجازه می دهند هر کجای خیابان یک ماشین پارک کند؟

در شش سال گذشته پول یک اتوبوس هم دولت به تهران نداده است

قالیباف با طرح این پرسش که چرا دولت به 100 هزار خودروی شخصی وام می دهد که خودرو می خرند اما وام نمی دهد که اتوبوس برای حمل و نقل عمومی خریداری شود، خاطرنشان کرد: ما بیش از 10 خط بی آر تی داریم اما اتوبوس های تهران به اندازه کافی نیست. زیرا بر اساس قانون 82 درصد پول اتوبوس را باید دولت دهد اما در شش سال گذشته پول یک اتوبوس هم داده نشده است. دلیل آن را من نمی دانم و این را باید آنها پاسخ دهند. مجلس قانونی برای حمل و نقل تصویب کرد 10 هزار میلیارد برای این موضوع گذاشته شد اما دولت نداد. جرایم حمل و نقل در شهرها و جاده ها بر اساس قانون مشخص شده است اما در شهر تهران این پول را به ما واگذار نمی کردند تا سال های اخیر که بسیار ناقص و کم واگذار شد.

در حال حاضر خطوط مترو ظرفیت لازم برای سرفاصله حرکت 1.5دقیقه ای دارد

وی با بیان اینکه در حوزه های ایجابی زیر ساخت ها ساخته شده است و باید واگن ها را اضافه کنیم در کنار آن باید محدودیت برای خودرو ایجاد کنیم، ادامه داد: زیر ساخت های خطوط مترو ساخته شده است و می توانیم هر دو و نیم دقیقه یک قطار در مترو داشته باشیم اما در بعضی خطوط 30 برخی 15 و برخی 5 دقیقه یکبار قطار می آید. اگر 1200 واگن دیگر به مترو اضافه شود مترو تنها 10 میلیون مسافر جا به جا می کند.

قالیباف با اشاره به قانون بند ق گفت: این قانون را پیش بینی کرده بودند که از صرفه جویی مصرف سوخت این پول پرداخت شود اما این کار نمی شود از آنطرف معتقدم باید سخت گیری هم صورت گیرد. البته در هر کجا که مترو است ما انقدر شرمنده مردم هستیم که در زمان های پیک به زحمت می افتند .

تا سال84 شهرداری تهران پایه برای حسابرسی نداشت

شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از موفق ترین کارهای دوره اخیر مدیریت شهری در مجموعه شهرداری تهران شفافیت مالی است، اظهارکرد: ما زمانی که به شهرداری تهران آمدیم می خواستیم حسابرسی را در سال 85 انجام دهیم اما پایه های حساب های قبلی انجام نبود. وقتی می خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشد، اما تا سال 85 ما پایه نداریم و حسابرس گفته است غیر قابل اظهار نظر اما الان ما تفریغ بودجه سال 95 را به شورای شهر داده ایم. این تفریغ بودجه علاوه بر شهردرای از سوی شورای شهر هم حسابرسی می شود و دوبار حسابرسی انجام می شود .

درحال حاضر تهاترها شفافیت مالی ایجاد کرده است

وی افزود: یک وقتی در شهرداری مبادلات مالی نقدی بود و چک و فروش اموال در حساب ها نمی آمد. خود همین باعث عدم شفافیت بود. امروز همه تهاتر ها به تصویب شورا می رسد و با ضوابط و مقررات مشخص می شود یعنی در بودجه ما نوشته شده است بودجه نقدی و غیر نقدی.

شهردار پایتخت با بیان اینکه طلب ما از دولت 19 هزار میلیارد تومان است، گفت: بخشی از این طلب در حوزه مترو است. در حوزه مترو سهمی بر عهده دولت است که دولت سهمش را پرداخت نمی کند و شهرداری از محل درآمدهای خودش این مبلغ را پرداخت می کند. بخش دیگر نیز عوارض هایی است که باید پرداخت کنند ولی پرداخت نمی شود و همه این ها به تایید حسابرس رسیده است.

4 برابر دیگر نقاط کشور در شهر تهران بافت فرسوده را ترمیم کردیم

قالیباف به تسهیلات شهرداری در حوزه بافت فرسوده پرداخت و بیان کرد: در بافت فرسوده مجلس تصویب کرده است که باید 50 درصد تخفیف دهیم و دولت باید این را جبران کند. دولت به شهرداری تهران هیچ چیزی در این بخش نمی دهد. این در حالی است که رشد بافت فرسوده در کشور 8 درصد است و د رتهران 34 درصد است. یعنی ما 4 برابر دیگر نقاط در شهر تهران بافت فرسوده را ترمیم کردیم و در کنار آن در تهران 100 درصد تخفیف دادیم. بافت فرسوده و واحد فرسوده یعنی قشر مستضعف و محرومیت از این رو ما تخفیف 100 درصدی لحاظ کردیم. امروز بیشترین رشد ساخت و ساز در تهران در بافت فرسوده صورت می گیرد. مردم عزیز ما در تهران در بافت فرسوده می دانند که برای نوسازی واحد فرسوده در بافت فرسوده هیچ هزینه ای به شهرداری پرداخت نمی کند .

بیشترین رشد ساخت و ساز در تهران در بافت فرسوده صورت می گیرد

وی تاکید کرد: رشد ساخت و ساز در بافت های فرسوده از همه نقاط تهران بیشتر است. الان صدور پروانه در مناطق جنوب شهر به مراتب بیشتر از شمال شهر است. در منطقه 12 بر اساس شاخص های بانک مرکزی رشد 13 تا 24 درصد را بر اساس شاخص های بافت فرسوده داشتیم. علاوه بر وام های مسکن ما وام قرض الحسنه می دهیم و سود آن را می پردازیم که البته بر اساس مصوبه مجلس دولت باید این را به ما پرداخت کند. در بحث عوارض سوخت و … نیز طلب هایی از دولت وجود دارد .

وی بابیان اینکه ما دو نوع املاک داریم، گفت: یکی املاک عمومی مثل پارک، راه ها و اتوبان ها دارایی های ثابت هستند و حق فروش آنها وجود ندارد. برخی دارایی های جاری است که جایی را تملک می کنیم، بعد سرمایه گذاری می شود و به فروش می رسد. اگر در گزارش مالی نگاه کنید تا سال 86 لیست املاکی که باید به شورا می رفت اینگونه نبود. قبلا تهاتر ها انجام می شد اما ثبت نمی شد. امروز همه تهاتر ها ثبت می شود و در تفریغ بودجه می آید. امروز می بینید بودجه نقد و غیر نقد داریم یعنی همان جایی که مستغلات را امکان فروش داریم و با تصویب شورا و براساس ضوابط و مقررات ملی کشور از سوی سازمان املاک می فروشیم و دوباره پول آن به خزانه شهرداری بر می گردد و هزینه می شود. بعضا کارشناسی می شود و پیمانکارانی که با ما کار می کنند با آنها شرط می کنیم که بر اساس صورت وضعیت و بودجه بخشی را نقد و بخشی را املاک با قیمت کارشناسی در اختیار شما قرار می دهیم. البته الان با قبوض اوراق بهادار همه ترجیح می دهند 40 درصد املاک شاید برای آنها مناسب تر باشد و از این رو تهاتر شفافیت ایجاد کرده است نه اینکه شفافیت از بین برود.

گزارش های مالی ما در شهرداری تهران به روز هستند

وی افزود: گزارش های مالی ما در شهرداری تهران به روز هستند. سامانه هوشمند حوزه مالی بیش از 23 سامانه را شامل می شود. من منکر این نیستم بعضی جاها در شهرداری ممکن است از این تخلفات و دله دزدی هایی صورت گیرد اما در صدور پروانه دیگر امروز در شهرداری تهران جرم و فساد سازمان یافته وجود ندارد. این همه پرونده فساد پیدا شد یک نمونه سراغ دارید از شهرداری؟

دادستان در بحث املاک تنها 6میلیاردو200میلیون عدم دقت در قیمت گذاری اعلام کرد

قالیباف به بحث املاک پرداخت و تاکید کرد: گفتند دو هزار و 200 میلیارد تومان املاک شهرداری را خلاف قانون واگذار کردند دادستان تهران بعد از یک سال که به همه املاک رسیدگی شد همه را کارشناسی مجدد کردند و تنها گفتند در قیمت های کارشناسی 6 میلیارد و 200 میلیون تومان در قیمت گذاری دقت نشده است. این در حجم 27 هزار املاکی بوده است که وجود داشته است. تازه معتقدیم اگر به این قیمت های کارشناسی اعتراض می کردیم شاید این اصلاح می شد. از این رو به این فضاسازی ها و جو سازی نباید توجه کرد.

نمی گوییم بی عیب و اشکالیم اما همه تلاش مان را کردیم تا با کمترین اشکال خدمت کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: حتما در وقتی که خدمت و تلاش می کنیم، تصمیمات اشتباه و خطا هم هست و نمی گوییم بی عیب و اشکال هستیم اما همه تلاش خود را کردیم با کمترین اشکال پیشرفت کار به نحوی باشد که هر کسی وارد تهران می شود شامل هموطنان و مهمانان خارجی، شهر را زنده و پویا ببیند. البته اشکالاتی هم هست که امیدوارم در زیرساخت ها بتوانیم به این موارد توجه کنیم.

خداراشاهد می گیریم در همه 12سال اولویت خدمات را به جنوب شهر دادم

شهردار پایتخت با برشمردن اصلی ترین برنامه هایش در این 12سال تصریح کرد: رویکرد جدی و اساسی ما در بدو ورود به شهرداری تهران رویکرد اجتماعی و فرهنگی و هدف ما ارتقای کیفیت زندگی بود. در کنار آن کاهش فاصله شمال و جنوب و رسیدگی به محرومان از اولویت های ما بوده است. خداوند را شاهد می گیرم که در طول 12 سال گذشته از این رویکرد و برنامه نه ذره ای غفلت و و نه عقب نشینی کردم. همه این زیر ساخت ها شامل بزرگراه ها، پل ها و … نیز با اولویت جنوب شهر ساخته شده است.

وی ادامه داد: در گذشته تئاتر و سینما در جنوب شهر کجا بود؟ اما امروز بزرگ ترین مجموعه تئاتر کشور در خاوران است و بزرگ ترین مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان در فدائیان اسلام قرار دارد که یک مجموعه بی نظیر است.

شتاب 5برابری خدمات درجنوب شهر نسبت به شمال تهران

قالیباف خاطرنشان کرد: : بر اساس یک مقایسه بین درآمد و هزینه ها، ما 5 برابر درآمد شهرداری های مناطق جنوب شهر در این بخش ها هزینه کردیم. یعنی شتاب جنوب شهر را 5 برابر نسبت به شمال شهر افزایش دادیم.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: تا پیش از این 70 میدان میوه و تره بار در شهر تهران داشتیم که الان تعداد میادین میوه و تره بار به حدود 180 میدان رسیده و این میدان های میوه و تره بار نیز عمدتا در جنوب شهر تهران قرار دارند.

اجرای مترو تهران-شمال؛پروژه ای که فرصت اجرا نیافت

شهردار پایتخت مهم ترین برنامه هایی که برای تهران در نظر داشت و اما فرصت انجامش فراهم نشد را چنین شرح داد: ما دو پروژه را مطالعه کردیم و دوست داشتم که انجام شود اما فرصت آن فراهم نشد. شهرهای بزرگ دنیا که شکل می گیرند باید به یک عامل طبیعی تکیه دهند تا رشد کنند .یعنی شهرها یا باید کنار دریا باشند، یا رودخانه دائمی از آن ها عبور کند یا به کوه قابل اعتنایی تکیه کنند. ما معتقدیم تهران کوه البرز را دارد. از این رو باید نگاه کنیم بیبنیم از ظرفیت البرز چگونه می توانیم استفاده کنیم؟ یک اینکه در داخل بخش جنوبی البرز می توانستیم از رودخانه کن به فرحزاد و منطقه اوین درکه بیایم و آبی که از بالا می آید را در کانال فیروز آباد هدایت کرده و یک کانال آب طبیعی به سمت بوستان ولایت بیاوریم و از آنجا به سمت چشمه علی برویم. در این شرایط تحول بزرگی خصوصا در جنوب شهر رخ می داد و می توانست در ابعاد مختلف بسیار مفید باشد. یک کار دیگر این بود که به این سوال جواب دهیم آیا تهران ساحل دارد یا خیر؟ ما با مطالعاتی که انجام شد و با استفاده از مشاوران خارجی و دانشجویان و اساتید دانشگاه های خودمان نشان دادیم که تهران ساحل دارد. وقتی شما بتوانید به فاصله 30 دقیقه از شهر تهران به ساحل برسید پس نشان می دهد که تهران ساحل دارد. چرا در گذشته تصمیم گرفته شد این اتوبان تهران – شمال را بزنند؟ از جنوب سوئیس به شمال ایتالیا 57 کیلومتر تونل از زیر کوه های آلپ زده اند. در تهران نیز این امکان که ما بتوانیم مترو را هم برای خودروها و هم برای مسافران به شمال ببریم تا بتوانند در فاصله 30 دقیقه به شمال برسند وجود دارد. برای این کار مطالعات صورت گرفت و کار را با مشاور خارجی انجام دادیم و معتقدم این دو پروژه می توانست تهران را به صورت جدی و اساسی متحول کند.

منبع : خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *