با توجه به آمارهای اخیر مصرف مت‌آمفتامین که در بازار سیاه به نام شیشه معروف است، جایگاه خود را به ماری‌جوانا داده است. مواردی که الان موجب نگرانی شده است، مصرف مت‌آمفتامین در بین جوانان است که با خطر نوعی از سکته مغزی در ارتباط است و از خونریزی در مغز ناشی می‌شود. علاوه بر این سکته مغزی در میان جوانانی که مت‌آمفتامین مصرف می‌کنند ممکن است کشنده‌تر از این عارضه در بین مجموع جمعیت جوانان باشد.

به گزارش ایسنا، «خبرآنلاین» با این مقدمه، گفت‌وگوی خود با محمد قدیر‌زاده عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

* مصرف مت‌آمفتامین با خطر نوعی از سکته مغزی مرتبط است. در ادامه شیوع آن بین جوانان چه خطراتی را می‌تواند داشته باشد؟

مصرف شیشه یا همان مت‌آمفتامین ماده مخدری است، که بیشترین قشر مبتلا به آن جوانان هستند، با توجه به شرایطی که وجود دارد، احتمال درگیر شدن آن‌ها بیشتر بسمت تداوم اعتیاد است، عوارض مصرف طولانی مدت متامفتامین یا همان شیشه سکته مغزی و قلبی است.

* به چه دلیل مصرف مت‌آمفتامین باعث سکته مغزی می‌شود؟

مصرف مت‌آمفتامین در دراز مدت به دو دلیل فرد دچار سکته مغزی می‌شود، یکی اینکه با مصرف متامفتامین در فرد باعث افزایش فشار خون می‌شود و همین امر ممکن است، منجر به سکته قلبی یا پاراسین عروق مغزی شود. دلیل دیگر آن اثر التهابی در عروق خونی است، که در داخل مغز و قلب فرد است، همین امر منجر به گرفتگی عروق و سکته مغزی و قلبی در فرد می‌شود.

* در طولانی مدت دچار سکته مغزی مصرف‌کننده می‌شود، درست است؟

بله، در دراز مدت منجر به بیماری اختلال حرکتی مثل پارکینسون، بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی که شامل بدبینی و پرخاشگری یا مرگ مصرف کننده می‌شود ولی در مواردی هم دیده شده که بعد از مصرف اولین بار به یک باره مصرف کننده دچار فشار خون بالا شده و عروق دچار مشکل و گرفتگی شده و فرد سکته کرده است.

* آماری از میزان مصرف آن در کشور وجود دارد؟

ماده شیشه در آخرین آمارها از رتبه دوم به سوم نزول کرده است، در واقعه جایی خودش را به ماری جوانا داده است. ولی تعداد مصرف کننده آن کم نشده بلکه چند مصرف گراها در حال افزایش هستند. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی که اخیرا اعلام کرده است، مرگ و میر ناشی از سوء مصرف کننده‌ها در سال 95 سه هزار و صد و نود نفر بوده است، که از این تعداد 14 درصد آن یعنی چهارصد و پنجاه و هفت ناشی از مصرف مواد روان‌گردان‌ها است.

* بیشتر مصرف‌کننده‌ها در چه گروه سنی هستند؟

بیشتر مصرف‌کنندگان شیشه قشر جوانان بین سنین 18 تا 35 سال است که به دنبال هیجان و تحریک پذیری‌اند، یکی از دلایل اقبال و ترغیب جوانان برای مصرف شیشه علایم مثبتی است که شیشه در فرد به وجود می‌آورد، مثلا: افزایش اعتماد به نفس، کاهش خواب، بالا بردن سطح روانی فرد و تحریک‌پذیر است.

* مصرف آنها چه تفاوتی با سایر مخدر‌ها در حالی که برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند دارد؟

شیشه را می‌توان به چهار طریق مصرف کرد، خوراکی، تدخین، تزریق وریدی، داخل در بینی است، یکی از روش‌های که بیشتر رایج در ایران مصرف تدخینی شیشه است، که از طریق یک وسیله شبیه پیپ که بهش میگن پایپ از طریق آن استعمال می‌شود، معمولا روش‌های تزریقی آن به ندرت در کشور ما دیده می‌شود.

* مت‌آمفتامین در ایران تولید می‌شود یا واردات خارجی است؟

بیشترین مواد شیشه و روانگردان که در ایران مصرف می‌شود، تولید داخلی است، گزارش خاصی از ورود و قاچاق شیشه از مرزها وجود ندارد. هرچند گزارش تولید آن در کشور افعانستان برخی مواقع شنیده می‌شود ولی با توجه به شرایط موجود کشور بیشتر تولید داخلی است. از قبل تولید داخلی وجود داشته و همین طوری هم ادامه دارد.

* برای جلوگیری از این وضعیت چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

یکی از بهترین روش‌ها آموزش و اطلاع رسانی عوارض مصرف مت‌آمفتامین بین خانواده‌ها، در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس، دانشگاه، محل کار و صدا و سیما است. متاسفانه یکی از اشکالاتی که باعث شد، در ایران شاهد گسترش مت‌آمفتامین در بین جوانان باشیم، نبود قانون سخت‌گیرانه برای مصرف کننده مواد روان‌گردان‌ها است و همین امر باعث افزایش تولید، توزیع و مصرف مواد مت‌آمفتامین شد، افزایش صعودی مصرف آن باعث ضررهای مادی و معنوی در کشور می‌شود.

منبع : ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *