هزینه های بالای تحصیل نبودن شغل برای افزایش انگیزه برای جوانان و هزار و یک دلیل همه دست به دست هم دادند تا شاهد کاهش چشم گیر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد باشیم مقطع علمی که باعث شکوفایی و پیشرفت و ارمغان اورنده خلاقیت های بیشتر برایس کشور عزیزمان است.
معاون آموزشی وزارت علوم از ورود بیش از ۷۲۷ هزار دانشجوی جدید به دانشگاه‌ها در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ خبر داد و گفت: تعداد دانشجویان دوره کارشناسی ارشد در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کمی دانشگاه‌ها گفت: امیدوار هستیم امسال در دانشگاه‌ها سالی پرنشاط، قانون مدار و کیفی را شاهد باشیم، اما در مجموع ۷۲۷ هزار و ۴۰۰ دانشجو در کل کشور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۳۷۸ هزار دانشجو در دوره کارشناسی، ۳۲۵ هزار در دوره کارشناسی ارشد و ۲۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو نیز در دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور برای سال جاری پذیرفته شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی در تعداد دانشجویان دوره کارشناسی وجود ندارد، اما دانشجویان در دوره ارشد ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما در دوره دکتری نیز شاهد کاهش درصد کمی از دانشجویان بودیم.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین تاکید کرد: اعمال سیاست‌های نظام آموزش عالی توسط وزارت علوم بحث بازار کار و نیاز جامعه و همچنین کاهش جمعیت جوان کشور موجب کاهش جمعیت دانشجویی دانشگاه شده است، اما در سال جاری با توجه به توجه ویژه نهاد آموزش عالی با تکیه بر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی تصور می‌شود وضعیت رقابت سالمی در بخش‌های مختلف آموزش عالی کشور شاهد باشیم.

دکتر شریعتی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی در دانشگاه‌ها نیز گفت: از مجموع بندهای ابلاغی این طرح هشت بندی که بندهای تکلیفی است به مباحث مهمی اشاره دارد. یکی از این مباحث هدفمند کردن تحصیل و مقارن سازی کار با بازار کار می‌باشد که دراین زمینه چندین کارگروه تشکیل شده که یکی از این کارگروه‌ها در وزارت علوم یک کارگروه در سازمان برنامه و بودجه شکل گرفته است. خوشبختانه در حال حاضر هماهنگی مناسب بین دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی کشور با دانشگاه‌ها ایجاد شده است. امیدواریم براساس آن ظرفیت‌ها را متناسب با بازار کار تنظیم کنیم که البته این وضعیت در خصوص رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی اجرا و نتیجه خوبی نیز به همراه داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت صندلی خالی دانشگاه‌ها نیز گفت: من معتقدم صندلی خالی واژه درستی نیست. باید به کلمه مازاد اشاره کنیم در واقع اگر ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها تقویت شود صندلی‌های خالی کاهش می‌یابد.

به گفته وی، در حال حاضر در دانشگاه‌ها پیش زمینه‌ی مطلوبی را فراهم کردیم تا رقابت مناسب بین مراکز مختلف دانشگاهی فراهم شود و این رقابت در سطح‌ بندی دانشگاه‌ها شکل گرفته به طوری که این سطح بندی در مراکز غیردولتی به خوبی اجرا و موجب شد دانشگاه‌ها در بحث کیفیت با یکدیگر رقابت کنند، به طوری که در این زمینه ظرفیت برخی موسسات غیردولتی صفر و برخی نیز به سطح انحلال رسیده است. در مجموع سیاست وزارت علوم این است که بخش‌های غیردولتی آموزش عالی تقویت شود.

دکتر شریعتی قانون مداری را شعار اصلی دانشگاه‌ها در سال جاری دانست و اظهار کرد: ما در بخش اجرای سیاست‌های متناسب با شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی چندین طرح را در اختیار داشتیم که دو مورد آن به معاونت آموزشی وزارت علوم مربوط می‌شد که یکی از این طرح‌ها ماموریت مداری دانشگاه ها و یکی دیگر نیز قرار گرفتن حداقل پنج دانشگاه یا پژوهشگاه کشور در رده ۲۰۰ مرکز برتر دنیاست که خوشبختانه شاخص‌های آن به دانشگاه‌ها ابلاغ و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، معاون آموزشی وزارت علوم که به مناسبت آغاز سال تحصیلی در برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در پایان با تاکید بر این که مراکز آموزش عالی با فقر اعتبار مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مراکز آموزش عالی ما بودجه کافی را در اختیار نداشته و امسال نیز از این قضیه مستثنی نیست مسئولان به شدت پیگیر این هستند که اعتبار کافی به این مراکز اختصاص داده شود، اما یکی از سیاست‌های وزارت علوم این است که با خصوصی کردن مراکز آموزش عالی از هزینه‌هایی که سربار دولت هستند کاهش داده شود.

منبع : ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *