آیا از اتصالات کند و آهسته بیسیم به تنگ آمده اید؟ Darien Graham-Smithتوضیح می دهد که چگونه منشا مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

اگر سرعت اتصال شما پایین است اولین سوالی که باید پرسید این است که آیا واقعا مقصر شبکه است؟ مقصر واقعی می­تواند یک برنامه خاص یا دستگاه­هایی باشد که باعث کندی شبکه شما شده است. شاید بک آپ گیری از ترابایتها داده که از جعبه NAS گرفته می­شود و یا یک دستگاه آلوده که شامل یک بات نت بوده و حالا بدون اطلاع شما داده­های مخربی را به مقصدهای مختلف در سراسر جهان روانه می­سازد، مسبب این مشکل باشند.

با نرم افزارهای رایگانی مثل Wiresharkمی­توانید تمام بسته­های داده را بر روی شبکه­اتان به محضی اینکه گسیل می­شوند بررسی کرده و به آسانی کشف کنید که آیا وسیله­ای بیش از سهم عادلانه پهنای باند خود گرفته است یا نه؟

رابط مدیریت مبتنی بر وب مربوط به روتر ممکن است همچنین گزارشها و فهرستهایی را ارائه دهد. مسیری که شما به این موارد دسترسی دارید از بین مدلها و تولید کنندگان متفاوت باشد اما از آنجایی که آنها فعالیتهایی را از مشتریان بیسیم شامل می­شوند، ارزش بررسی را خواهند داشت.

تصور نکنید که شما از تمام دستگاه­هایی که بر روی شبکه­اتان وجود دارد مطلع هستید. اگر شبکه­اتان باز باشد یا رمز عبور قابل حدس زدن داشته باشد همسایگان یا سایرین می­توانند به پهنای باند شما بچسبند به این امید که شما متوجه موضوع نشوید. می­توانید آنها را خارج کنید و یا از تنظیمات QoSروتر خود برای اولویت بندی ترافیکی که به طور مشخص برای شما اهمیت دارد استفاده کنید. اگر تمام این مواردی که گفته شد برای شما مشکل است و باعث زحمت و دردسر شما می­شود، راه ساده­تر این است که دستگاه­های متصل به شبکه را یکی یکی خاموش کنید و سرعت شبکه­ای را که می­خواهید به آن وارد شوید را مد نظر داشته باشید. بدلایل کاملا بدیهی و روشن سرعت سنج آنلاین ابزار مناسبی برای شما نیست، چون نتایج به جای اینکه وابسته به شبکه بیسیم محلی شما باشد توسط اتصال اینترنت محدود می­شود. به گزارشسرعت لینکهای بیسیمی که توسط ویندوز ارائه می­شود اعتماد نکنید اما اگر شما مشتاق کارایی واقعی هستید هیچ جایگزینی برای کپی کردن فایلها درجهات مختلف بین دستگاه­ها وجود ندارد. اگر با خاموش کردن یک کامپیوتر سرعت شبکه وایرلس افزایش ناگهانی یافت خوب پس ایراد از دستگاه است. در این حالت با مدیریت اندک تجهیزاتتان ممکن است تمام آن چیزی را که شما برای افزایش سرعت شبکه بیسیم نیاز دارید را در اختیار داشته باشید.

تعییر کانالها:

اگر زمانی که روتر خود را نصب کرده­اید تنظیمات پیش فرض را پذیرفته­اید، شبکه بیسیم شما احتمالا دریافت و ارسال داده ها را با باند 4/2 گیگا هرتزی و بطور خاص کانال یک، شش یا یازده انجام می­دهد. این بدین معناست که بسته­های داده بر روی یک باند رادیویی ضعیف که بر روی فرکانسهای 412/2، 437/2 و 462/2 مگا هرتز تنظیم شده، پخش و دریافت می­شوند.

این فرکانسها قسمتی از استاندارد پروتکل وایرلس 802.11هستند که در سال 1997 معرفی شده است. بنابراین استفاده از آنها به عنوان پیش فرض تضمین می­کند که تقریبا هر دستگاه وای فایی در منزل باید بتواند با روتر ارتباط برقرار کند.

محدودیتی که وجود دارد این است که اگر شما در یک منطقه متراکم شهری مثل بلوکهای آپارتمانی زندگی کنید شبکه­های همسایگان شما از این محدوده­های فرکانسی استفاده خواهند کرد. در نتیجه به دلیل این تداخل سرعت اینترنت هر فرد کم خواهد شد. سایر لوازم الکترونیکی مثل تلفنهای بیسیم و توسعه دهنده­های ویدئویی بیسیم ممکن است از این کانالها نیز استفاده کنند.مایکروفرها با اینکه به خوبی محافظت شده­اند اما همچنین می­توانند امواج رادیویی با فرکانس 4/2گیگا هرتز تولید کنند که برای ارتباطات رادیویی بسیار مخرب است.

ساده­ترین پاسخ این است که شبکه خود را بر روی فرکانس متفاوتی تنظیم کنید. صفحه تنظیمات روتر شما باید یک لیست کرکره­ای ارائه دهد که امکان تغییر کانال متفاوتی را در داخل باند 4/2 گیگا هرتزی فراهم نماید.این کانالها از عدد 1 تا 13 شماره گذاری شده­اند. کانال را تغییر دهید تا ببینید آیا اتصال شما از قبل بهتر خواهد شد یا نه. دستگاه شما باید بطور خودکار شبکه را مجددا پیدا کرده و بعد از اینکه کانال را تغییر دادید خیلی زود دوباره اتصال را برقرار کند.

اگر شما رویکردی منظم و با اصلوب بیشتری را ترجیح می­دهید، از ابزار رایگانی مثل NirSoft’sWifiInfoViewیا یک برنامه گوشی هوشمند مثل Wifi Analyzerبرای اندرویید استفاده کنید. این برنامه­ها تمام شبکه­های وایرلسی را که در محدوده و نقاط قوت نسبی سیگنال وجود دارد جستجو می­کند. بنابراین شما می­توانید تا جایی که ممکن است از آنها اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که این قبیل ابزار، تداخل را از سایر منابع نمایش نخواهند داد. اگر تمام همسایگان شما از یک کانال خاص صرف نظر کنند ممکن است دلیلی برای این مورد باشد.

باند در حال اجرا:

اگر تعویض کانالها به شما کمکی نکرد، فرکانسهای مختلف باند ممکن است راه چاره باشد. باند وای فای 5 گیگا هرتزی به عنوان بخشی از 802در سال 2009 مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا که تداخل کمتری در این باند وجود دارد ممکن است کارایی بهتری ارائه دهد.

برخی از سرویسهای قدیمی ممکن است 5 گیگا هرتز را پشتیبانی نکنند اما نیازی به نمایش نیست.

اغلب روترهایی که شبکه بیسیم 5 گیگا هرتزی را پشتیبانی می­کنند به شما اجازه خواهند داد آن را در کنار یک شبکه منظم 4/2 گیگا بایتی راه بیاندازید. این بدین معناست که شما دو SSIDجداگانه برای مدیریت خواهید داشت که فرایند مدیریت موارد را پیچیده می­کند به خصوص اگر شما بخواهید از اتصال دستگاهتان به شبکه مناسب اطمینان حاصل کنید.

موضوع مهم دوم با شبکه 5 گیگا هرتزی، این است که ابزاری با فرکانسهای بالاتر نفوذ کمتری دارند بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که شما تداخلی را از سه خانه پایین­تر را تجربه کنید. اما در همین راستا اگر شما تلاش کنید شبکه خود را از طریق یک یا دو دیوار داخلی گسترش دهید، ممکن است متوجه شوید که گیر افتادن در شبکه 5 گیگا هرتزی به سختی بر تداخل در یک نمونه 4/2 گیگا هرتزی ارجحیت دارد.

گسترش دامنه:

حتی اگر هیچ چیزی وجود نداشته باشد، بین روتر شما و کاربران وای فای آن هوا وجود دارد.موقعیت می­تواند یک تاثیر بزرگ بر روی کیفیت سیگنال داشته باشد بطوریکه لینکهای بیسیم با زیاد شدن فاصله رشد کمتری خواهد داشت. اگر می­خواهید کیفیت سیگنال وایرلس را در فاصله زیادی از روتر خود تقویت کنید(مثل اتاق تابستانی که در انتهای باغ شما قرار دارد)گزینه ساده این است که بر روی ریپیتر بیسیم یا یک توسعه دهنده دامنه که می­توانید آن را به منظور ارسالمجدد بسته­ها به جلو و عقب با قدرت زیاد، بین دو ایستگاه قرار دهید، سرمایه گذاری کنید.

شایان ذکر است که ریپیترها و گسترش دهنده­ها دو کار متفاوت انجام می­دهند. ریپیتر به عنوان یک ایستگاه باز انتشار برای روتر شما عمل می­کند و به طور موثری برای اتصال مشتریان، نامرئی عمل می­کند. گسترش دهنده دامنه از سوی دیگر یک شبکه وایرلس از خودش را اجرا می­کند و به عنوان پلی بین دستگاهی که به شبکه متصل شده و شبکه محلی خانه شما عمل می­کند. اگر بخواهید در هزینه­ها صرفه جویی کرده و پولتان را ذخیره کنید این قابل اجرا خواهد بود که یک روتر قدیمی را به عنوان ریپیتر و یا گسترش دهنده دامنه بکار گیرید. اگرچه که ممکن است شما به تخصص در زمینه تنظیمات تکنیکی برای استفاده از آن نیاز داشته باشید. و ممکن است سخت افزار قدیمی آخرین نسخه از تکنولوژیهای اتصال سرعت بالا را پشتیبانی نکند. همچنین این امکان وجود دارد کهیک کامیپوتر شخصی مثلMAC را به عنوان گسترش دهنده تنظیم کنید البته این یک راه حل کارآمد نخواهد بود مگر اینکه از سیستم برای موارد دیگری به طور همزمان استفاده کنید.

هر رویکرد و روشی را که انتخاب کنید درگیری با سخت افزار بیشتر و به طور بالقوه بسته­های بیشتری که از طریق هوا در حرکت هستند به این معنا است که کارایی شبکه به آن سرعتی که اگر می­توانستید کامپیوترتان را به روتر نزدیکتر کنید، عمل نکند. اما قطعا باید بهتر از یک اتصال دور برد باشد.

هدف گذاری و ارتقاء آنتها:

ما خاطر نشان کردیم که دیوارها تقویت سیگنال را تحت تاثیر قرار می­دهند که در عوض سرعت اتصال شما را کم می­کند. در واقع اغلب چیزهایی که درون خانه­اتان وجود دارد بر توان عملیاتی شبکه وایرلس شما تاثیر می­گذارد. انتقال رادیویی با اسباب خانه و سایر موانع برخورد می­کند، بنابراین حتی وقتی شما در همان اتاقی که روتر شما قرار دارد هستید بسته­های تداخل وجود خواهند داشت.هیچ راهی برای این مسئله وجود ندارد اما شما می­توانید با حرکت دادن روتر یا تنظیم جهت آنتهای آن کمی تفاوت ایجاد کنید.یک روش مفید این است که روتر خود را در فاصلهدوری از کف و دیوارها قرار دهید. در غیر این صورت با سیگنالهای منعکس شده احاطه خواهد شد. وقتی که روتر در موقعیت مناسبتری قرار گرفت می­توانید از WifiInfoView برای آزمایش قدرت سیگنال در قسمت معینی از منزلتان استفاده کنید. و با تغییر مجدد وضعیت روتر تجربه کنید که چه چیدمان خاصی سیگنال را تقویت می­کند.

همچنین می­توانید آنتن خود را ارتقا داده تا میدان بهتری به آن بدهید. دستورالعملهای متعدد آنلاینی خواهید یافت که به شما نشان می­دهند چگونه یک بازتابنده با سطح خارجی یک قوطی قدیمی ماءالشعیر یا با یک ورق قلع بسازید که این می­تواند در تمرکز سیگنالها به طرف دستگاههای شما کمک کند. اگر برای شما مشکلی نیست که کمی پول خرج کنید می­توانید تمام آنتهای روتر را با هم با یک آنتن هوایی بزرگتر که از داخل کابل عبور می­کند تعویض کنید. اینها در تبلیغات تحت عنوان “سود بالا” نام برده می­شوند اما منفعت آن واقعا افزایش تقویت سیگنال نیست. تنها حسن آن این است که می­توانید در حالیکه روتر را در جای دنجی قرار داده­اید،آنتن را در هر جایی که خواستید مستقر کنید.

هک کردن روتر:

روش دیگری را که می­توانید برد سیگنالهای روتر را بیشتر کنید این است که آن را وادار کنید ارسال داده­ها یا فرآیند مخابره را با قدرت بیشتر انجام دهد. به طور معمول یک روتر خانگی با یک توان 70 میلی واتی برای مخابره تنظیم شده است در حالیکه شاید شما بتوانید این میزان را کمتر پایین بیاورید.(تا به این وسیله دسترسی غیر مجاز را برای افرادی که دورادور شبکه­اتان قرار دارند،مشکل سازید). معمولا نمی­توانید آن را به طور کامل خاموش کنید. بر روی تعداد زیادی از روترها بخصوص مدلهای قدیمی تر از 802.11n این امکان وجود دارد که با یک برنامه کامپیوتری موقت با منبع باز رایگان DD-WRT معاوضه شوند. این، دسترسی به طیف وسیعی از تنظیماتی که به طور مستقیم تولیدکنندگان ارائه نمی­دهند مثل توانایی افزایش قدرت سیگنال تا 250 میلی وات در کل مسیر را فراهم می­کند. البته تهیه این قبیل موارد برای افراد چندان ساده نیست. فلش کردن برنامه موقت واسطه به روتر، خود با ریسک همراه است. و خوشبختانه اگر با مشکلی روبرو شدید می­توانید از تولید کنندگان برای رفع آن کمک بگیرید. این را نیز در ذهن داشته باشید که شما تنها قدرت سیگنال از روتر را تنظیم می­کنید. دستگاه­های موبایل شما در توانهای سیگنال پیش فرض خود مخابره خواهند داشت بنابراین انجام این تنظیمات بیشتر برای انتقال سرعت بین آنها، ضرورتی ندارد. در پایان نقطه مهمی که قدرت سیگنال را به بالاترین میزان می­رساندممکن است باعث شود روتر شما زیادی گرم شده و از کار بیافتد. بنابراین اگر می­خواهید این تجربه سخت افزاری را امتحان کنید روتر خود را در جای خنکی قرار داده و با احتیاط پیش بروید.

ارتقاء به مدل 802.11AC:

اقداماتی که ما به آن اشاره کردیم با هدف استفاده از حداکثر کارایی شبکه وایرلس موجود شده است. اما اگر شما تا کنون از جدیدترین تکنولوژی 802.11acاستفاده نکرده­اید، ارتقاء دادن احتمالا موثرترین مورد است که شما می­توانید برای شتاب دادن به شبکه­اتان آن را به کار برید. جایی که802.11nیک سرعت اتصال ماکزیمم 600Mbits/secدارد، جدیدترین روترهای 802.11acاین محدودیت را تا 2.3Gbits/secبه جلو می­برند. البته شما نباید انتظار داشته باشید که آن سرعت را در استفاده واقعی مشاهده کنید. فرض می­شود که این نگاره­ها بدون عیب و نقص با سخت افزار در وضعیتهای ارتباطی کامل مطابقت دارند که حتی اگر لپ تاپتان را بطور مستقیم در بالای روتر قرار دهید آن را دریافت نخواهید کرد. شما می­توانید انتظار داشته باشید یک افزایش مشخص را به سادگی از تغییر وضعیت مشاده کنید. خریداری یک روتر بسیار پیشرفته هزینه­بر خواهد بود. فهرست مورد علاقه ما مدل فوق سریع Netgear R7500 Nighthawk X4است که حدود 400 دلار قیمت دارد. تنها لپ تاپها و سایر دستگاه­هایی که حداکثر سرعت 802.11acرا پشتیبانی می­کنند در این حالت مفید خواهند بود. اغلب مدلهای جدید این ویژگی را دارند اما قبل از خریداری حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

آیا راه حل، شبکه وایرلس است؟

توصیه آخر ما ممکن است کمی شبیه یک شوخی باشد. بهترین روش برای ارتقاء کارکرد وایرلس شما چیست؟ از وایرلس استفاده نکنید.

اما اگر شما بخواهید یک کامپیوتر را به روتری که در انتهای سمت مخالف قرار دارد متصل کنید، ممکن است گزینه­های بهتری از وای فای وجود داشته باشد. جایگزین بدیهی شبکه سازی از طریق خطوط برق است که به شما اجازه می­دهد یک اتصال سیمی Ethernet را بین دو سوکت برق خانگی یا بیشتر، بدون نیاز به کشیدن کابلهای شلوغ و در هم در راهرو، اجرا کنید. این یک راه حل بی عیب و نقص نیست. تمام دستگاهها Ethernet سیمی را پشتیبانی نمی­کنند گوشی­های هوشمند و تبلتها مطمئنا این پشتیبانی را انجام نمی­دهند. خطوط اصلی برق ذاتا شلوغ هستند و سیگنال با فاصله به شدت تنزل پیدا می­کند. دو شاخه­های برق خانه شاید چنین تبلیغ شود که یک سرعت انتقال ماکزیمم 300Mbits/‎secبر روی یک اتصال Gigabit Ethernet منتشر می­کنند، اما اگر شما اتاقهای متعددی را به هم وصل می­کنید پس سرعت 60Mbits/secانتظار واقع بینانه­تری است. توافق ممکن است سرمایه گذاری بر روی گسترش دهنده وایرلس مبتنی بر خطوط برق را تایید کند. این به شما اجازه می­دهد تا اتصال خطوط برق را از روتر خود به سایر قسمتهای خانه عملی کرده و یک شبکه بیسم را از آنجا میزبانی کنید.کارکردخطوط برق به سرعت اتصال Ethernet مستقیم نخواهد بود اما اگر موقعیت سوکت تلفن شما روترتان را وادار می­کند در یک گوشه دور دست مستقر شود، یک چنین رویکردی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

به تصویر کشیدن سیگنال وای فای:

اگر علاقمند هستید که با نحوه تغییرات توان سیگنالی وایرلس در قسمتهای مختلف خانه­اتان آشنا شوید، 50p برای شما برنامه WiFi Solver FDTD را برای اندرویید خریداری می­کند. این ابزار کوچک سرگرم کننده به شما اجازه می­دهد یک نقشه از محل خود را آپلود کرده سپس به موقعیت یک روتر مجازی در مکانهای مختلف ضربه بزنید. تصویر زنده­ای که تولید می­شود نشان می­دهد چگونه سیگنالهای وایرلس از روتر به سمت بیرون بازتابش می­یابد و چگونه آنها در برخورد با موانع و تداخلها تقویت کرده و شدت آن کم می­شود. اگر چه WiFi Solver FDTD بر اسا اصول فیزیکی کار می­کند اما انیمیشنهایی که تولید می­کند نمایش کاملی از واقعیت نیستند. بنابراین نمیتوان برای پیچیدگی سه بعدی کامل یک اتاق به آن تکیه کرد و اخیرا تنها یک سیگنال 4/2 گیگا هرتزی را ترسیم می­کند. در هر صورت این یک تصویر فریبنده و هشدار دهنده از پیچیدگی­های انتشار سیگنال وایرلس است.
منبع: نشریه ماهنامه بزرگراه رایانه 186

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *