شاید بسیاری از ما درباره استیون هاوکینگ اطلاعات چندانی نداشته باشیم اما میتوانیم که با کمی جستجو در اینترنت اطلاعات جالبی درباره این فیزیکدان بریتانیایی بدست آوریم کسی که با وجود رنج بردن از بیماری سخت اسکلروز جانبی آمیوتروفیک توانسته است فعالیتهای زیادی در زمینهٔ کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم به ویژه در زمینهٔ سیاه‌چاله، انجام دهد.
استیون هاوکینگ تصمیم به استفاده از تکنولوژی مدرن برای ایجاد علاقه به فضا گرفته است. وی در این راستا پایان‌نامه دکتری خود را در فضای اینترنت به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، آیا تا به حال برایتان سوال شده که چرا استیون هاوکینگ جهان هستی را به عنوان موضوع پایان‌نامه دکتری خود انتخاب کرد، در حالی که نظریه‌های وی در مورد سیاهچاله‌ها است؟

اکنون دیگر لازم نیست که این مباحث را از کسی بپرسید، چرا که این دانشمند تز دکتری خود را به صورت آنلاین در دسترس عموم گذاشته است و اکنون می‌توانید به منبع مستقیم رجوع کنید.

کیهان‌شناس افسانه‌ای، برای اولین بار پایان‌نامه دکتری خود را که در سال 1966 نوشته است، به صورت آنلاین منتشر کرده تا هر کسی که می‌خواهد، بخواند.

هاوکینگ هدف خود را از این کار، امید به ایجاد علاقه مردم به فضا و همچنین ترویج به اشتراک‌گذاری مقالات و پایان‌نامه‌ها توسط دانشمندان و محققان اعلام کرد.

وی گفت: من امیدوارم مردم در سراسر جهان از این تز الهام بگیرند تا سر خود را بالا بگیرند و به جای دیدن جلوی پایشان، گاهی هم نگاهی به ستارگان بیندازند.

نیازی به گفتن نیست که خواندن این پایان‌نامه ساده نیست. هاوکینگ از گسترش جهان برای به چالش کشیدن نظریه گرانشی موجود استفاده می‌کند.

وی چنین استدلال می‌کند که امکان ندارد هیچ کدام از کهکشان‌ها در اثر انحرافات گرانشی اولیه به وجود آمده باشند و یک مدل از تابش گرانشی و گسترش گیتی فراهم آورد که نشان می‌دهد تکامل‌های فضا-زمان اجتناب ناپذیر هستند.

شایان ذکر است که تقاضای زیادی برای ارائه این پایان‌نامه وجود داشته است. دانشگاه کمبریج گفته است که این مقاله دارای بیشترین درخواست برای دسترسی آزاد بوده است که تا کنون صدها درخواست در این باب دریافت شده است.

این کار همچنین به باز شدن فضای اشتراک گذاری مقالات کمک می‌کند. همه فارغ التحصیلان کمبریج از این به بعد به ارائه نسخه‌های دیجیتال از پایان‌نامه‌های خود اجبار می‌شوند و این عاملی تشویقی برای انتشار عمومی مقالات می‌شود.

حرکت هاوکینگ ممکن است به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند. حالا آنها می‌دانند نباید هیچ ترسی برای انتشار عمومی کار خود داشته باشند.

پایان‌نامه استیون هاوکینگ در سایت دانشگاه کمبریج به آدرس https://www.repository.cam.ac.uk/handle/1810/251038 در دسترس است.

منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *