سرانه مطالعه ایران بسیار پایین است و متاسفانه تمایلی هم به افزایش ان نیست گوشی های اندروید و پیشرفته مدت زمان زیادیست که جا باز کرده و دنیای مجازی قسمتی از دنیای روز مره افراد شده و این روزنه ایی برای افزایش سرانه مطالعه است از طریق کتاب های صوتی و از این طریق میتوان میزان آگاهی را هم افزایش.
اگر کتاب صوتی تهیه کنیم و فقط در خودرو به آن گوش دهیم، در جایی مثل تهران به راحتی می‌توان در سال ۴۰ الی ۶۰ کتاب صوتی را گوش کرد و یاد گرفت.

به گزارش ایسنا، جعفر محمدی در عصر ایران نوشت:‌ «ما ایرانی‌ها بی هیچ تعارفی ملت کتابخوانی نیستیم. همه بهانه‌هایی هم که می‌آوریم، صرفاً برای خودفریبی است: ۱۰ هزار تومان برای خرید یک کتاب نمی‌دهیم ولی چند برابرش را پیتزا و تنقلات زیان‌آور می‌خریم و صدها برابرش را برای تعویض موبایل‌مان هزینه می‌کنیم. عضو کتابخانه هم نمی‌شویم که کتاب‌های مورد علاقه‌مان را به رایگان بخوانیم. حتی خیلی‌هایمان نمی‌دانیم به چه موضوعاتی برای مطالعه علاقه‌مند هستیم!

یا عمرمان را برای انواع و اقسام کارهای بیهوده هدر می‌دهیم ولی وقت نداریم روزی یک ساعت یا حتی کمتر از آن کتاب بخوانیم.

همه ما دچار بیماری «کتاب‌نخوانی» شده‌ایم و همه‌مان هم غر می‌زنیم که چرا ایران ما آن طور که باید و شاید جلو نمی‌رود.

واقعاً جای تعجب است ملتی بخواهد پیشرفت کند ولی اغلب آنها، آخرین کتابی که خوانده‌اند، کتاب مربوط به آخرین امتحانی بوده که در مدرسه یا دانشگاه باید به اجبار می‌خوانده‌اند!

این که چرا ما کتاب نمی‌خوانیم، علل تاریخی و فرهنگی فراوانی دارد که در این مقال بدان نمی‌پردازم. فقط به یک مورد اشاره و راهکاری برایش پیشنهاد می‌کنم:

ما ایرانی‌ها، ملت شفاهی هستیم یعنی بیش از این که بنویسیم و بخوانیم، می‌گوییم و می‌شنویم. یکی از نتایج فرهنگ شفاهی نیز این است که رابطه چندان صمیمانه‌ای با کتاب نداریم.

هر چند به باور من، هیچ چیز جای مطالعه عمیق کتاب مکتوب را نمی‌‌گیرد ولی پیشنهاد من برای مردمی که بیشتر به شنیدن عادت دارند تا خواندن، «کتاب صوتی» است.

هم‌اکنون هزاران عنوان کتاب صوتی در بازار ایران وجود دارد. بعضی از این کتاب‌ها از همان اول به صورت فایل صوتی تهیه شده‌اند و برخی دیگر نیز نسخه صوتی کتاب‌های چاپی هستند. در اکثر زمینه‌ها نیز کتاب صوتی وجود دارد: از داستان و رمان و شعر تا روان‌شناسی و مدیریت و آموزش زبان و… .

کتاب‌های صوتی را می‌توانیم از کتابفروشی‌های معتبر و سایت‌های فروش کتاب تهیه کنیم. حتی برخی از کتاب‌های صوتی نیز به صورت رایگان ارائه شده‌اند.

کتاب صوتی را می‌توان از طریق موبایل، رایانه، سیستم پخش خودرو و… موقع قدم زدن، در مترو، در سرویس اداره، هنگام رانندگی، موقعی که در جایی معطل و منتظر هستیم، بشنویم و یاد بگیریم.

همین مورد رانندگی را در نظر بگیرید. در شهرهای بزرگ مانند تهران، به طور متوسط هر کدام از ما در طول سال به اندازه کلاس‌های دو ترم دانشگاهی در ترافیک هستیم. در بقیه شهرها نیز در طول سال، ساعات قابل توجهی را در خودرو می‌گذرانیم. اغلب نیز به رادیو یا موسیقی گوش می‌کنیم و ترافیک کلافه‌مان می‌کند.

اگر کتاب صوتی تهیه کنیم و فقط در خودرو به آن گوش دهیم، در جایی مثل تهران به راحتی می‌توان در سال ۴۰ الی ۶۰ کتاب صوتی را گوش کرد و یاد گرفت. تجربه من نشان می‌دهد که با کتاب صوتی، تحمل ترافیک نیز راحت‌تر می‌شود. اگر هم جایی از کتاب را متوجه نشویم، می‌توانیم فایل را به عقب برگردانیم و مسیر را ادامه دهیم.

اگر ما هر سال، این حجم انبوه از مطالب را فقط در خودرو یاد بگیریم، قطعاً در انتهای سال، انسان داناتر، رشدیافته‌تر و فرهیخته‌تری خواهیم بود. همه ما می‌توانیم موبایل، رایانه و خودروی خود را به یک دانشگاه اختصاصی تبدیل کنیم و خودمان را رشد دهیم.

کتاب صوتی را جدی بگیریم.»

منبع : ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *