در حواشی تشکیل مجمع عمومی فدراسیون فوتبال سخن های زیادی به میان آمد که مورد بررسی قرار گرفته بود اما بحث در زمینه بودجه فدارسیون برای تیم ملی آن هم در جام جهانی بسیار بالا بود طبق برآوردهای مالی انجام شده تیم به 63 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و در این میان فدراسیون با کسری بودجه در این رابطه مواجعه خواهد شد آیا این حق تیم ملی فوتبال نیست که بودجه حد نصاب را برای حضور در جام جهانی داشته باشند و دل نگرانی و دل مشغولی آنها فقط نتیجه حاصل از مسابقات باشد. درست است که باید قرار گرفتن تیم در گروه مرگ را نیز در نظر گرفت اما این دلیلی نمیشود که زحمت های اعضای تیم را نیز از خاطر برد و تلاشی برای بهتر شدن وضعیت نکرد.

مجمع عمومی فدارسیون فوتبال با حضور وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون برگزار و علاوه‌بر ارائه گزارش مالی درباره حضور اعضای جدید در هیات رئیسه نیز تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایسنا، اولین مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۹۶ از ساعت ۱۴ امروز (چهارشنبه) آغاز شد. مسعود سلطانی‌فر،  محمدرضا داورزنی، مهدی تاج، علی کفاشیان، شهاب عزیزی خادم، محمود اسلامیان، حمیسی، گرشاسبی، بهروان، اصفهانیان، عبدالکاظم طالقانی، الماس خاله، بهرام رضاییان،‌ جواد قراب، سیدجلال حسینی، رضا درویش تا لحظه ارسال خبر در جلسه حاضر شده‌اند.

هم‌چنین از اتفاقات بی‌سابقه در مجمع، اجازه ندادن به رسانه‌ها برای پوشش خبری هنگام حسابرسی است. براساس اعلام روابط عمومی فدراسیون فوتبال، صدای جلسه هنگام حسابرسی قطع شده و خبرنگاران تنها تصویر جلسه را خواهند داشت!

محمدرضا ساکت به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال شروع به سخنرانی کرد. او با اعلام اینکه ۶۱ نفر از ۶۳ نفر واجد شرایط در مجمع حضور دارند و به این ترتیب مجمع رسمیت پیدا می کند.

او همچنین با بیان اینکه وزیر ورزش در بخشی از مجمع سخنرانی خواهد کرد گفت: با وجود تاخیر وزیر، با درخواست آقای داورزنی مجمع را آغاز می کنیم تا در ادامه وزیر ورزش به جمع اضافه شود. ساکت بعد از ورود وزیر ورزش، به او خوش آمد گفت و از راهنمایی هایش در مدت زمان اخیر تقدیر و تشکر کرد.

در آغاز مجمع و با اعلام ساکت برای انتخاب سه نفر ناظر، رای‌گیری شد. پس از پایان رای‌گیری آرش جابری، محمدرضا غفاری و محبی زنگنه ناظران مجمع شدند.

سپس برای انتخاب سه نفر برای شمارش آرا رای گیری شد. به این ترتیب هراتیان، رحمانی و عباسی در جایگاه شمارش کنندگان آرا قرار گرفتند.

ساکت در ادامه گزارشی از عملکرد فدراسیون فوتبال در سال گذشته قرائت کرد و برای تصویب صورت جلسه از اعضای مجمع خواست که رای خود را اعلام کنند که با اکثریت آرا تصویب شد. در ادامه ساکت، تاج، بهاروند، سلطانی فر، داورزنی، کفاشیان و صوفی زاده در جایگاه ساکن شدند. بعد از رای‌گیری برای تصویب صورت جلسه، گزارش عملکرد فدراسیون فوتبال در قالب کلیپی برای اعضای مجمع پخش شد.

در این کلیپ ۲۵ دقیقه‌ای، گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال از جمله کمیته‌های جوانان، آموزش، فرهنگی،  فنی، فوتسال، فوتبال ساحلی، تیم های ملی و سازمان لیگ شامل لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و … ارائه شد.

مهدی تاج با تشکر از حضور اعضای مجمع گفت: علاوه بر اتفاقات خوبی که در فوتبال رخ داد، واقعیت این است که با یک کار تیمی و برنامه‌ریزی منسجم و خوب، چهار سهمیه که در آسیا داشتیم، حفظ شد. شرایط بسیار سختی بود ولی اگر حمایت‌های وزارت ورزش و شخص وزیر نبود، نمی‌توانستیم سهمیه‌ها را حفظ کنیم. بیش از ۲۰ شب با حضور سلطانی فر و داورزنی جلسه گذاشتیم و مشکلات موجود را حل کردیم. با یک شرایط خاص رو به‌رو بودیم که یک کار گسترده و خوب انجام شد. این اتفاق سنگ بنای خوبی بود که به جایی برسیم که هیچ وقت هیچ تیمی بدهکار نباشد. البته به شرط درآمدزایی کافی این اتفاق ممکن است. الان با مشکلات اقتصادی رو به رو هستیم. ما با یک عدد ناچیزی توانستیم همه تیم ها را به جام جهانی ببریم. این به خاطر غیرت باشگاه‌ها، هیات‌های فوتبال و مردم شریف بود. چند روز قبل هم باشگاه فوتبال ساحلی پارس جنوبی نایب قهرمان جهان شد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم بیشتر صحبت‌ها در گزارشی که در یک کلیپ ارائه شد، وجود داشت. جای خوشحالی دارد که برنامه‌ریزی مدونی درباره تیم ملی بزرگسالان و پشتیبانی تیم‌های ملی انجام شد و با انجام یک پشتیبانی خوب تیم ملی بزرگسالان که قرار است قبل از جام جهانی، هفت -هشت بازی انجام دهد، از گروه سختمان صعود کنیم. ما برای صعود به مسابقات جام جهانی می رویم و برای باخت و شکست وارد روسیه نمی شویم. تلاش می کنیم تا جایی که می شود از تیم ملی حمایت کنیم.

در ادامه جلسه نیز مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان سخنرانی کرد و سپس حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال شروع به قرائت گزارش مالی فدراسیون کرد.

در حالی که قبل از مراسم اعلام شده بود، گزارش حسابرس در اختیار رسانه‌ها قرار نخواهد گرفت، به دلیل اعتراض خبرنگاران، صدای جلسه برای اهالی رسانه باز شد.

به گفته حسابرس مستقل، هنوز اسناد و مدارک ساختمان‌های مورد استفاده استقلال و پرسپولیس که متعلق به فدراسیون فوتبال بوده، ارائه نشده است.

سپس مهدی تاج از اعضای مجمع درخواست کرد که اگر صحبتی با وزیر ورزش دارند، انجام دهند و وزیر پاسخ آن ها را بدهد.

برادران، رییس هیات فوتبال خراسان رضوی، با انتقاد از گزارش حسابرس مستقل گفت: در این حسابرسی حق پخش تلویزیونی ارائه نشده است و او باید این موضوع را رعایت کند. غیر فعال شدن شرکت افق سبز فوتبال درست نیست بلکه این شرکت باید منحل می شد. قدردان فدراسیون هستیم که این شرکت را غیر فعال کرد اما باید آن را منحل کند. ساختمان دو باشگاه هم مسئله‌ای شده است. اگر فدراسیون نمی‌تواند ساختمان استقلال و پرسپولیس را پس بگیرد، ما خودمان این کار را می کنیم. این ساختمان ها متعلق به همه فوتبال است.

او با انتقاد از ابهامات موجود در دریافتی‌های کارلوس کی‌روش گفت: باید این مسائل رعایت شده و به صورت ریز و جزئی به آن پرداخته شود.

سعید آذری، مدیرعامل ذوب آهن نیز با تقدیر از تلاش‌های وزارت ورزش برای حضور ذوب آهن، استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا عنوان کرد: مهم‌ترین مطالبه فوتبال، حق پخش فوتبال است. فوتبال یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های پول‌ساز است. وزیر محترم اشاره کردند که تراز مالی باشگاه‌های بزرگ را مشاهده کرده‌اند. قسمت اعظم درآمد باشگاه‌های بزرگ جهان از طریق حق پخش تلویزیونی است. از طرف مدیران باشگاه‌ها درخواست می‌کنم که مجلس محترم حق فوتبال را بگیرد.

او ادامه داد: باشگاه‌های سازنده مانند ذوب ‌آهن، فولاد خوزستان و … درگیر نگه داشتن بازیکنان جوان خود در سنین سربازی هستند. آن ها به راحتی در یک باشگاه خاص نظامی جذب می شوند. باید یک راهکار اساسی وضع شود که بازیکنان خود را حفظ کنند.

همچنین شهره موسوی مدیرعامل باشگاه بادران در این جلسه بیان کرد: خوشحالم به عنوان اولین زن که مدیرعامل یک باشگاه حرفه‌ای است و از طرق بخش خصوصی در مجمع حضور دارم. آقای وزیر شما فرمودید که برای پشرفت فوتبال باید بخش خصوصی فعال شود. ما به عنوان یک باشگاه تمام بودجه را خودمان تامین می‌کنیم و برای سازندگی فوتبال تلاش می کنیم. خیلی از اوقات خیلی از مسائل بخش خصوصی نادیده گرفته می‌شود. اگر قرار است درآمدی وجود داشته باشد، تبلیغات دور زمین از تیم ها گرفته شده است. ما تمام هزینه های مربوط به پخش بازی‌ها را خودمان پرداخت می کنیم. ما از جای دیگری برند نگرفتیم که درآمدزایی داشته باشیم. می خواهیم برند شرکت‌مان را در دور زمین تبلیغ کنیم.

او با اشاره با حضور بانوان در ورزشگاه ها گفت: می‌توانستیم در بازی با پرسپولیس از بانوان طرفدار بادران استفاده کنیم. در این بازی اجازه حضور من را هم ندادند. در شهر جم نمایندگان زن هم به ورزشگاه می روند. امیدوارم به همت شما این مشکل حل شود و بتوانیم بخش خصوصی را حمایت کنیم و در عمل آن را مشاهده کنیم.

همچنین کریمویی، مدیرعامل پدیده مشهد گفت: الحمدالله نتایج خیلی خوب است و باشگاه ها نقش زیادی در این نتایج داشتند ولی وضعیت مالی باشگاه ها خوب نیست. ما قابلیت برنامه ریزی نداریم و فقط کار را به صورت روزمره ادامه می دهیم. ما باید به دنبال یک درآمد جامع و کامل باشیم. باشگاه پدیده یک باشگاه صددر صد حرفه ای است و در تمام سطوح فعالیت می‌کند. با یک برنامه مشخص می توانیم درآمدزایی کنیم و به آن اتکا کنیم.

سنجابی، رییس هیات فوتبال ایلام نیز خطاب به وزیر ورزش گفت: متاسفانه اعتباری برای فعالیت هیات‌های فوتبال اختصاص داده نشده است. با توجه به اینکه استان‌های ما درآمد خاصی ندارند، باید مبلغی را اختصاص بدهیم. انتظار داریم برای ورزش های روستایی و همگانی هم بودجه ای را در نظر بگیرید و به ما گفتند برای هیات های فوتبال بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

او با اشاره به فعالیت غیر حرفه‌ای استان‌های محروم گفت: خواهش من از وزیر ورزش این است که یک سالن و زمین را با قیمت دولتی در اختیار هیات‌های فوتبال بگذارند که بتوانیم خدماتی را به مردم ارائه دهیم. نمی خواهیم مجانی به ما سالن بدهند.

وزیر ورزش با بیان اینکه نکات خوبی مطرح شد، این‌گونه به سوال‌ها پاسخ داد: گزارش حسابرسی را قبلا مطالعه کرده بودم. اگر چه مواردی وجود دارد اما امیدوار کننده است. عملکرد فدراسیون به سمت شفاف سازی می رود. شرکت هایی که در بخش خصوصی کار کرده باشند، می دانند که این موارد که به صورت اما و اگر مطرح شده، همیشه وجود دارد ولی جای دارد به خاطر شفاف سازی از کادر اجرایی فدراسیون تشکر می کنم.

او با اشاره به بحث حق پخش تلویزونی گفت: این یک چالش چندین ساله است. در هنگام تصویب قانون ششم توسعه، تصویب کردم در سال اول برنامه با صدا و سیما به یک توافق برسیم و در قالب لایحه به تصویب برسانیم. در یک کارگروه مشترک با صدا وسیما، آقای شهریاری معاون صدا و سیما و داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش فعالیت کردند. مجلس هم به ما کمک کرد۱. به شخصه چهار یا پنج جلسه با آقای علی عسگری برگزار کردم تا فوتبال به حق خود برسد. سه، چهار روز پیش، پیشنهاد خودمان را به آقای علی عسگری فرستادیم و بند به بند مشخص کردیم. منتظر پاسخ او هستیم. فکر می کنیم بتوانیم با تعمال و به دور از چالش و کش مکش با عقل و تدبیر آن را حل کنیم. در همه زمینه ها و نه در زمینه فوتبال، در یک جامعه متشنج، توسعه رخ نمی دهد. توسعه در یک فضای آرام رخ می دهد و همه به فکر توسعه ملی خواهند بود. با این رویکرد کارمان را شروع کردیم و با حسن نیتی که در همه فدراسیون ها بود، شاهد یک فضای آرام توام با تعامل و هم فکری هستیم و فکر می کنیم با صدا و سیما بتوانیم کار را جلو ببریم و مشکلات را حل کنیم. دنبال این نیستیم که در یک کش مکش از ابزار قدرت استفاده کینم. همه تلاش بر این است که در سال اول برنامه ششم توسعه این مشکل را حل کنیم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه باید در دفتر رییس جمهور در یک جلسه شرکت کند، با عذرخواهی از اعضای مجمع، از سالن خارج شد.

مهدی تاج از سلطانی فر خواست که بودجه‌ای را برای هیات های فوتبال اختصاص بدهد که وزیر ورزش در پاسخ گفت: نام هیات‌های فوتبال در این بودجه وجود دارد و فدراسیون باید به هیات ها کمک کند.

در بخش دیگری از جلسه، ساکت گفت: اعضای هیات رئیسه خواستار انتخاب حسابرس مستقل از سوی هیات رئیسه هستند.

اعضای مجمع نیز با اعلام رای موافق خود، انتخاب حسابرس را به هیات رئیسه واگذار کردند.

سلیمانی خرانه دار فدراسیون فوتبال گفت: در سالی که تیم ملی در جام جهانی حضور دارد، حدود ۶۳ میلیارد تومان برای تیم ملی هزینه خواهد شد. البته ما فکر می کنیم که امسال کسری بودجه هم داشته باشیم. ما برای سال جدید نیاز به ۸۷ میلیارد تومان داریم که امیدواریم از طریق بخش های مخلتف این مبلغ تامین شود.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره وضعیت ساختمان استقلال و پرسپولیس نیز توضیح داد: فدراسیون فوتبال به ثبت نرسیده بود و نمی‌توانست درباره این دو ساختمان تعیین وضعیت کند. خوشبختانه در تاریخ سوم خرداد ۱۳۹۶ فدراسیون فوتبال را ثبت کردیم. کارشناس دادگستری به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس معرفی شده و قرار است این دو موضوع در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تعیین  و تکلیف شود.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر از طریق تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی درآمدزایی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا سال‌های آینده تمام ابهامات برطرف شود. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم حساب‌های خودمان را از باشگاه‌ها بگیریم. مدیرانی که قبلا باید به وظایف خود عمل می‌کردند، الان حضور ندارند و حق شرکت در مسابقات پرداخت نشده است.

در ادامه، برادران رییس هیات فوتبال خراسان رضوی، خطاب به سلیمانی خزانه دار فدراسیون فوتبال گفت: از فدراسیون تشکر می کنیم که در بُعد فنی و اجرایی اتفاقات خوبی رخ داده است. ای کاش صورت های مالی خزانه دار مطرح می‌شد و سپس حسابرس مستقل گزارش می داد. در بحث کمک های فیفا پیش‌بینی کردیم که پنج برابر رشد داشته باشیم. این یک هدف گذاری بزرگ است. الان ۱۰ میلیارد درآمد داشتیم اما پیش‌بینی می‌کنیم بیشتر شود. ما الان نمی‌توانیم بودجه را تصویب کنیم. از دوستان می خواهم آن را تصویب نکنند. چون درآمد ما ۶۷ میلیارد تومان است ولی هزینه‌ها ۷۱ میلیارد تومان است. باید مشخص شود چهار میلیارد از کجا مشخص می شود. در این بودجه کمک های دولت، AFC  و … کم شده است. خیلی بد است که بودجه ما کسری داشته باشد. ۲۲ میلیارد تومان از ۶۷ میلیارد تومان مربوط به تیم ملی است. بقیه بودجه صرف بخش های فرهنگی و سایر تیم های ملی است. ما نمی توانیم با آسیا و منطقه رقابت کنیم. تنها کار این است که یا از بودجه تیم ملی کم کنیم یا آن دو ساختمان را به وجه نقد تبدیل کنیم و بتوانیم از مبلغ آن استفاده کنیم.

کفاشیان درباره بودجه فدراسیون فوتبال گفت: بودجه ما خیلی با احتیاط تنطیم شده است. امسال ما حق پخش را نداریم. پیش بینی ما این است که درآمدهایمان بیشتر شود و از فیفا بیشتر بگیریم. چهار میلیارد تومان مبلغی نیست که نتوانیم تامین کنیم. ما کسری را تامین می‌کنیم. شما نگویید که بودجه را تامین نکنند. اگر بودجه را تامین نکنیم، هزینه ها را کمتر می کنیم.

برادران در واکنش به کفاشیان گفت: چرا هزینه ها را کم می‌کنید؟ ما می‌گوییم بودجه افزایش پیدا کند.

سپس تاج گفت: برادران درست می گوید و باید درآمد را زیاد کنیم.

در ادامه نیز رای‌گیری شد و بودجه ۶۷ میلیارد تومانی با ۳۴ رای به تصویب رسید.

بعد از تصویب بودجه، احمدرضا براتی رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال که امروز برای توضیح آیین نامه جدید انضباطی در مجمع حاضر شده بود، عنوان کرد: به هیچ وجه نمی‌گوییم کاری که ما انجام می دهیم، کاملا درست است. ما از هر گونه نقد و نظر استفاده می‌کنیم. اگر نقدی نباشد، فرصتی برای ارائه نظرات‌مان نخواهیم داشت. نه تنها ادعایی نداریم، انکار هم نمی کنیم. ما در فدراسیون بر اساس روش تاج که هیچ گاه زحمات قبلی ها را انکار نکرده، زحمات بقیه را انکار نمی کنیم. هیچ کس نمی تواند، زحمات، صفایی فراهانی، دادگان و کفاشیان را انکار نمی کنیم.

منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *