«زمانی که این کار را می‌کردم می‌دانستم اینجا فضول هست و فضول‌ها عکس‌ می‌اندازند»؛ این جملات توصیف یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عکاس‌های خبری است، بعد از اینکه تصویر او در حال خوردن گلابی در روز رأی اعتماد به وزیران ثبت می‌شود. آیا در این میان حق با کیست؟

در چند روز گذشته عکس‌های یادشده، نُقل شبکه‌های اجتماعی شده است؛ بر روی آن نقد نوشته می‌شود، تحلیل می‌روند، کاریکاتور می‌کشند و البته جدال‌های لفظی هم وجود دارد. حواشی ایجاد شده پس از انتشار این عکس و البته عکس‌هایی از سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی در مراسم تحلیف، این پرسش را بار دیگر در ذهن بسیاری از اهالی رسانه ایجاد می‌کند که آیا انتشار چنین عکس‌هایی از سوی رسانه‌ها اقدامی درست است؟ و اصولا آیا باید مرزی را برای نزدیک شدن یک عکاس خبری به سوژه خود قایل شد؟

به همین منظور محمد سلطانی‌فر ـ استاد ارتباطات ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به حواشی اخیر اظهار کرد: وقایع چند هفته اخیر در مجلس از عکس سلفی با خانم موگرینی گرفته تا فضای شکل گرفته در حواشی رأی اعتماد به وزرا که متاسفانه به صورت زنده از صداوسیما پخش شد (متاسفانه نه از این جهت که چرا صداوسیما این جلسات را به صورت زنده پخش کرد، بلکه تاسف از آنجایی بود که مردم متوجه شدند که چه فضایی در مجلس حاکم است)، نشان داد که نمایندگان ما در رفتار، عملکرد و نحوه برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران به آموزش نیاز دارند.

او با بیان اینکه «حتی نمایندگان ما در رفتارها و گفتمان‌های دیپلماتیک نیز به آموزش نیاز دارند»، ادامه داد: نمایندگان باید بدانند که اعمال و رفتارشان از سوی رسانه‌ها رصد می‌شود. نمایندگان مجلس همانند یک سلبریتی هستند که هر رفتار آنها می‌تواند دارای معانی خاصی باشد؛ رفتارهای کلامی و غیرکلامی یک ورزشکار، هنرمند یا یک سیاستمداز همیشه مورد ریزبینی و کنکاش قرار می‌گیرد. شاید اگر همان رفتارها از افراد عادی سر بزند هیچ اشکالی وجود نداشته باشد، اما در سلبریتی‌ها ممکن است عاملی منفی به حساب بیاید و معانی متفاوتی داشته باشد.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس به آموزش‌ در رفتارهای کلامی و غیرکلامی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: درباره مطالب اخیری که مبنی بر حریم خصوصی نمایندگان مجلس مطرح شده است، باید گفت که صحن مجلس حریم خصوصی نمایندگان نیست؛ مگر آنکه جلسه‌ای خصوصی باشد و از پیش اعلام شده باشد که خبرنگاران و عکاس‌های خبری نباید حضور داشته باشند.

سلطانی‌فر تاکید کرد: صحن مجلس مقدس است و خبرنگاران طبق وظیفه خود در به رخ کشیدن رفتار نمایندگان آزاد هستند. این نمایندگان هستند که باید رفتارشان را اصلاح و گفته‌هایشان را درست کنند تا مورد انتقاد قرار نگیرند.

منبع : ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *