اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات به خصوص سیگار و قلیان متاسفانه این روزها میان نوجوانان و دانشجویان بسیار باب شده است. که تاثیرات زیان بار آن را در دراز مدت میتوان مشاهده کرد آنچه که سبب رواج استفاده از این مواد مخدر شده است قرار گرفتن در جوهای دوستانه و ایجاد فضایی برای بزرگنمایی و خودنمایی کردن می باشد این قضیه به خصوص در میان نوجوانانی که با بزرگترها بیشتر معاشرت میکنند دیده میشود زیرا این تصور برای آن ها وجود دارد که با مصرف سیگار و قلیان خود را بزرگ و در حد آنها جلوه دهند تا از احساس سرخوردگی و تغییر بدور باشند. تاسف برانگیز ترین حالت این است که در کنار مصرف سیگار و قلیان مصرف مخدر های صنعتی بشدت بالا رفته است که عوارض جبران ناپذیری را بر ذهن و جسم نوجوانان وارد میکند.
استادیار دانشگاه تهران گفت: تقلید از بزرگ‌ترها و همسالانی که سیگار یا مواد مخدر مصرف می‌کنند و همچنین خودنمایی در جمع دوستان، از مهم‌ترین عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد دخانی و مخدر است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن حسینی با اشاره به تاریخچه مواد مخدر در ایران اشاره کرد و گفت: طبق اسناد تاریخی، سابقه آشنائی بشر با موادمخدر به 4 هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد و انسان‌ها از این نوع مواد برای تسکین دردها و آلام خود و گاهی ایجاد لذت و یا فرار از ناراحتی‌ها که به تجربه با آن‌ها آشنا شده بودند، استفاده می‌کردند.

وی افزود: کشت و استفاده از بوته‌های موادمخدر، صرفاً جنبه داروئی داشت اما پس از سازمان یافتن استعمار از کشورهای انگلیس، فرانسه و پرتغال در قرون 16 و 17 و بخصوص 18 میلادی، استعمار از این مواد افیونی برای سلطه بر ملت‌های ضعیف استفاده شد و کم کم سوء‌مصرف مواد مخدر در بین انسان‌ها بوجود آمد و دولت‌ها به فکر منع مصرف این مواد و ایجاد قانون برای مقابله و برخورد با آن برآمدند.

استادیار دانشگاه تهران بیان کرد: یکی از عللی که موجب گرایش نوجوانان و جوانان به هر نوع ماده مخدر یا دخانی است، همسان‌سازی خودشان با بزرگترها است. نوجوان در گسترة رشد خویش با الگوهای پیرامون خود، همانندسازی یا همسان‌سازی می‌کند. این فرایند به او کمک می‌کند تا با محیط پیرامون خود سازگاری کند، به عنوان مثال سیگار کشیدن وی به خصوص نزد نوجوانان مدارس راهنمایی و دبیرستان چه در دختران و چه در پسران ناشی از این همین امر می‌باشد.

حسینی در ادامه اظهار کرد: بخش دیگری از علل تمایل نوجوانان و جوانان به دخانیات و مواد مخدر تحت تاثیر تقلید و حضور در جمع و همچنین خودنمایی است که این مورد در محیط‌های دانشگاهی به وفور دیده می‌شود، نوجوان از دوره نوجوانی عبور کرده و به یک دوره جدیدی از تحصیلات می‌رسد، در این دوره شاهدیم که برخی برای هماهنگی با گروه همنشین، به مصرف دخانیات و مخدرها روی می‌آورند، این ژست سیگار کشیدن و یا تزریق مواد، هم جنبه تطبیق گروهی دارد و هم جنبه خودنمایی و هم اینکه کسب نوعی از استقلال است.

وی بیان داشت: چه دختران و چه پسران در سن جوانی وقتی سیگار می‌کشند می‌خواهند بیان کنند ما بزرگ شده‌ایم و کاری هم به پدر و مادرمان نداریم و تا قبل از ورود به دانشگاه مخفیانه سیگار می‌کشیدیم اما اکنون نه.

حسینی تصریح کرد: در دانشگاه معمولا قسمتی از حیاط افراد سیگاری به مصرف دخانیات می‌پردازند و کسی کاری بهشان ندارد بنابراین بدون واهمه و ترس سیگار می‌کشند و حس استقلال پیدا می‌کنند غافل از آنکه همین سیگار به تدریج قبح خود را از دست داده و جای خود را به مواد مخدر می‌دهد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه چگونگی عبور از دوره‌های مختلف زندگی در افراد موثر است، گفت: در این دوران‌ها گرایش به سمت مصرف دخانیات بیشتر می‌شود مهمترین این دوران عبور از نوجوانی به جوانی می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،حسینی در انتها یادآور شد: ممکن است مصرف دخانیات در این دوران منجر به مصرف مواد مخدر سنتی یا صنعتی در افراد شود که از عوامل موثر گرایش به مواد مخدر در این سنین، عضو گروه خاصی در دوستی می‌باشد که به همنشینی‌های موثر در این گروه‌ها بازمی‌گردد، اگر مصرف‌کننده‌ای جلوه خاص و حضور پررنگی در بین دوستانش داشته باشد قطعا روی دیگر دوستانش هم اثر می‌گذارد و این همانندشدن و بزرگ شدن در جمع باعث گرایش بسیاری از جوانان به اعتیاد می‌شود.
منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *