بازار نابسامان گوشی های تقلبی و بی هویت همچنان در اوج است و روزانه هزاران نفر گرفتار دام دلالانی میشوند که گوشی های تقلبی و یا کارکرده را به عنوان گوشی نو و آکبند به مشتریان خود میدهند. از این رو سعی شده بود که با آغاز طرح کدکردن گوشی ها مقداری از تشنجات این بازار کاسته شود.
ای از این رو طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه معروف به (رجیستری ) طبق وعده های داده شده از امروز وارد مرحله عملیاتی شد تا بازار نابسامان قاچاق گوشی های تلفن همراه را ساماندهی کند و در نهایت امر مردم بتوانند از خدمات پس از فروش مطلوب شرکت های سازنده گوشی ها برخودار شوند.
[طرح رجیستری گوشی کلید خورد]
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده است، ثبت می‌شوند که به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
طرح رجیستری که یکبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد که در فرصت این دولت و به دلیل آنکه طرحی باشد که امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد امکان اجرایی شدن نیافت .
پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیرارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه روزجمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
مرحله پایش بازار به گفته محمد جواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیر قانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند.
آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
گرچه وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات وعده اجرای مرحله دوم طرح از هفته سوم آبان ماه را داده بود اما 25 آبانماه آذری جهرمی با حضور در یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و در جمع خبرنگاران گفت: اکنون همه سامانه طرح رجیستری(کددارکردن گوشی های تلفن همراه) آماده است و تنها دغدغه ای که در حال حاضر برای اعلام مدل ها وجود دارد دیده شدن همه قسمت های(ماژول) سیستم که برخی از آنها غیر فنی است.
وزیر ارتباطات افزود:باید اطمینان حاصل شود وقتی این سیستم اجرا می شود مردم به عنوان کاربر نهایی دچار کمترین اختلال می شوند.
آذری جهرمی با بیان اینکه اکنون برخی قسمت ها هنوز باقی مانده است و تلاش خود را بکار گرفته اند تا به آن برسند خاطرنشان ساخت:همه تلاش این است که کمترین سردرگمی به سمت کاربر نهایی باشد که این امر هم نیاز به اطلاع رسانی دارد که درحال انجام است و بسته های تبلیغی درحال پخش است تا مردم با این موضوع آشنا شوند.
*وعده اجرای مرحله دوم از چهاردهم آذرماه
پنجم آذرماه بود که تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اعلام کرد با تصمیم کارگروه ساماندهی و مقابله با قاچاق تلفن همراه، مرحله دوم طرح ثبت گوشی تلفن همراه (رجیستری) از چهاردهم آذرماه آغاز می شود.
گزارش وزارت ارتباطات اشعار داشت:این مرحله همه مدل های گوشی و تبلت آیفون (اپل) را شامل می شود و به تدریج در هفته های بعدی سایر مدل های گوشی و تبلت را زیر پوشش می گیرد.
برای ثبت و فعال سازی گوشی های مسافری براساس چهارچوب ابلاغ شده گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام می شود.
گوشی تلفن افرادی که به عنوان مسافر یا گردشگر وارد کشور می شوند یا رومینگ خارجی دارند، به مدت 30 روز در کشور فعال است.
با اجرای این طرح، برای هیچکدام از دستگاه های گوشی و تبلت که تا پیش از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده است مشکلی به وجود نمی آید اما پس از آن فقط گوشی هایی فعال می شود که از مبادی قانونی وارد کشور شده است.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات هم هشتم آذرماه با انتشار فیلمی در یکی از شبکه های اجتماعی قاچاق را عامل به خطر افتادن سلامت جامعه دانست و نوشت:مصمم به پیشگیری از قاچاق گوشی های تلفن همراه به کشور برای حمایت از سلامت جامعه هستیم.
وی همان روز و پس از نشست هیات دولت گفت: مرحله دوم طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از 14 آذر ماه آغاز می شود و مردم از این تاریخ گوشی رجیستر نشده، نخرند.
*آغاز مرحله دوم طرح از امروز
اکنون به روز چهاردهم آذرماه رسیده ایم و طبق گفته های قبلی از امروز گوشی های غیرمجاز نشان تجاری اپل در کشورمان آنتن دهی نخواهند داشت و به مرور در هفته های آتی این طرح طیف بیشتری از گوشی های تلفن همراه را در برخواهد گرفت.
*کلام آخر
اکنون عزم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سامان دادن به بازارگوشی های تلفن همراه به بارنشست تا بتواند با سامان یافتن آن مردم از خدمات پس از فروش مطلوب شرکت های سازنده گوشی برخودار شوند و چنانچه این شرکت ها خدمات مطلوبی ارائه ندادند سهم شان از بازار کشورمان گرفته شود اکنون باید منتظر ماند و دید آیا چنین امری ممکن خواهد شد و شرکت های سازنده بهترین خدمات پس از فروش خود را برای ایرانیان نیز عرضه خواهند کرد و آیا این طرح خواهد توانست جلوی واردات غیر قانونی گوشی های تلفن همراه را بگیرد یا به سرنوشت طرح در سال 1385 گرفتار خواهد شد.
آیا کسانی در گمرک خواهند توانست در اجرای این طرح ایراد وارد کنند و راه فراری برای آن ایجاد کنند.
منبع: اخبار اقتصادی ایرنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *