تغییر قیمت های شدید اقلام مصرفی سبد کالای خانواده های سطح پایین جامعه و وضعیت آشفته بازار مصرف مرکز آمار ایران را به پای محاسبات برای مشکلات پیش امده کشاند تا جایی که تورم دهکهای درآمدی را امروز اعلام کرد. اما بیان آمار و رقام که دردی را از مردم درمان نمیکنند بلکه در درد را بیشتر میکند و نفس ها را تنگ تر میکند آن هم در هوای آلوده و نامناسب برخی از شهرهای کشور. در کنار آن تاثیر افزایش قیمت دلار هم خود مزید بر علت مسائل و مشکلات پیش آمده شده است و دشوار تر بودن شرایط را نشان می دهد تا جایی که تورم دهک‌های درآمدی برای نخستین بار از سوی مرکز آمار بررسی شده و امروز اعلام شد افزایش قیمت در اقلامی که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده‌اند، به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر منجر شده است.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران برای اولین بار تورم دهک‌های درآمدی را بررسی کرده که طبق آن بیشترین عدد شاخص مربوط به دهک اول بالغ بر ۱۱۱.۵ و کمترین مقدار شاخص متعلق به دهک دهم بالغ بر ۱۰۹.۷ است.

از سوی دیگر کمترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک دهم بالغ بر ۰.۶ درصد و بیشترین افزایش ماهانه شاخص کل برای دهک اول بالغ بر ۱.۳ بوده است که در مقایسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذرماه ۰.۶ واحد درصد بالاتر است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات که سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهک پایین را به خود اختصاص داده منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهک نسبت به دهک‌های بالاتر شده است. به طوری که تورم سالانه در دهک اول ۸.۸ درصد و در دهک دهم ۷.۴ درصد بوده است.

تغییر سال پایه تورم را کاهش داد

بر این اساس معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه از این پس تورم دهک‌ها هم توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بیان کرده است: تورم دهک اول ۸.۸ درصد و تورم دهک دهم ۷.۴ درصد بوده است.

جواد حسین زاده در نشست خبری امروز دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ایران را تغییر سال پایه تورم از ۱۳۹۰ به ۱۳۹۵ در  تورم و همچنین به دست آوردن تورم دهک‌ها دانست.

طبق اظهارات او در آذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسیده که شهری ۷.۸ درصد و روستایی ۹.۲ درصد بوده است. تورم برای دهک اول جامعه ٨.٨ درصد و برای دهک دهم ۷.۴ درصد بوده است.

تورم شهری، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ محاسبه می‌شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر، تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است؛ ضمن اینکه افزایش درامد خانوارها الگوی مصرف را تغییر می دهد و همین امر تغییر سال پایه را رقم می زند.

تخم‌مرغ گران‌تر از شانه‌ای ۱۲۶۰۰ تومان نخرید

اما طی ماه های اخیر تخم مرغ همواره جزو محصولاتی بود که بیشترین افزایش قیمت را در سبد خانوار داشت و طی هفته های اخیر گرانی آن شدت بیشتری گرفت تا جایی که از ۱۸ هزار تومان هم عبور کرد و به حدود ۲۰ هزار تومان رسید، البته وزارت کشاورزی از ماه گذشته اجازه واردات این محصول را برای تظیم بازار آن صادر کرده بود.

اما معاون وزیر کشاورزی از آغاز توزیع تخم‌مرغ وارداتی از امروز خبر داد و گفت: هر شانه تخم‌مرغ باید به قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ پک (بسته بندی شده) باید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود.

علی‌اکبر مهرفرد در این باره گفته است: مجوز واردات تخم‌مرغ از کشورهای مختلف به غیر از آنهایی که با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند، صادر شده است و این مجوز تنها به اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار داده نشده و هر کسی می‌تواند این محصول را با تعرفه پنج درصد وارد کند.

بر این اساس مرغ‌داری‌هایی که با بیماری مواجه نیستند و تولید و عرضه تخم‌مرغ در آنها ادامه دارد، نباید این محصول را بالاتر از نرخ مصوب بفروشند و اجحاف کنند که قیمت مصوب (مصرف‌کننده) برای یک شانه تخم‌مرغ شیرینگ پک (بسته‌بندی) شده ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و برای یک شانه تخم‌مرغ شیرین پک نشده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است و در این میان دستگاه‌های نظارتی باید نسبت به اجرای این مصوبه کارگروه تنظیم بازار انجام وظیفه کنند و اجازه گران‌فروشی ندهند.

توقف تولید ۲۵ خودروی غیراستاندارد سبک و سنگین

اما اسفند ماه سال گذشته سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

امروز اعلام شد که توقف تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از ابتدای دی‌ماه سال جاری کلید خورده است.

این خبر هم یکی از مهمترین اخبار حوزه تولید و تجارت به شمار می‌رود چرا که با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو، تولید و واردات برخی از خودروهای غیراستاندارد از جمله خودروهای ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز  از دستور کار خودروسازان خارج شده است.

گرانی کاغذ در کشور!

بازار کاغذ در کشور همواره با مشکلات متعدد گرانی دست و پنجه نرم می‌کند اما آمارهای ارائه شده گویای آن است که در شش ماهه اول سال جاری در حوزه صادرات کاغذ و محصولات کاغذی رشد داشته‌ایم.

افزایش صادرات کاغذ و محصولات کاغذی در شرایطی رخ می‌دهد که در ماه‌های گذشته بازار کاغذ در داخل کشور با گرانی مواجه شده و بنابر آنچه از سوی فعالان این عرصه عنوان می‌شود، افزایش قیمت کاغذ در سطح بین‌الملل دلیل این گرانی بوده است با این وجود محصولات صادراتی ایران در این بخش اگرچه از نظر وزنی حدود ۱۱۲ درصد رشد داشته‌اند اما افزایش ارزشی آنها به ۷۲ درصد هم نمی‌رسد. همین مسئله گویای این است که در حوزه کاغذ و محصولات کاغذی در بخش بین‌الملل افزایش قیمت با افزایش وزن همخوانی چندانی نداشته و این دو عدد به طور متناسب با یکدیگر رشد نکرده‌اند.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۸ هزار تن کاغذ و محصولات کاغذی به کشورهای مختلف صادر شده است؛ عددی که در مقایسه با تولیدات کمتر از ۲۸ هزار تنی شش ماهه اول سال گذشته از نظر وزنی ۱۱۱.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

تغییرات سینوسی در بازار دلار

تغییرات بازار ارز طی روزها و هفته‌های اخیر همواره مورد توجه بوده و یکی از اخبار مهم حوزه اقتصادی به شمار می‌رود. امروز هم این بازار با شیب آرامی در جهت افزایش قیمت حرکت کرد اما سکه تمام ثبات نسبی قیمت را حفظ کرده بود.

در بازار ارز دلار آمریکا بر خلاف دیروز مقداری افزایشی شد و ۴۱۹۴ تومان فروخته می شود، یورو ۵۰۲۸ تومان، پوند انگلستان ۵۷۲۳ تومان، لیر ترکیه ۱۱۲۲ تومان و یوان چین نیز ۶۵۶ تومان عرضه می‌شود.

بانک مرکزی هم دلار مبادله‌ای را ۳۵۹۵ تومان قیمت‌گذاری کرد. همچنین سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان، نیم سکه ۶۸۴ هزار تومان، ربع سکه ۳۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه گرمی ۲۶۱ هزار تومان قیمت دارد. بازار طلا نیز تا حدودی با افزایش قیمت همراه شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۹ هزار و ۶۵۴ تومان، هر مثقال طلا ۵۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان و هر اونس طلا برای معاملات در بازار جهانی ۱۲۷۵ دلار داد و ستد می‌شود.

شایعات درباره پروژه‌های تلگرام را گوش نکنید!

در شرایطی که بیت کوین یا پول مجازی هم توانسته در بازار ارزها ورود جدی پیدا کند تقریبا هر روز خبری از این ارز افسارگسیخته از اقصی نقاط جهان به گوش می‌رسد. در جدیدترین این اخبار  درمورد ورود تلگرام به بازار ارزهای رمزگزاری شده هم مطالبی منتشر شده که بر اساس آن قرار بود همانند بیت‌کوین مبادلات امن را در اختیار کاربران قرار دهد.

اما بنیانگذار تلگرام تاکید کرده است که همه اخبار واقعی در مورد تلگرام و پروژه های مربوط به آن را فقط در سایت رسمی ما دنبال کنید. وی در عین حال اطلاعات درباره ایجاد پول الکترونیکی را رد و یا تایید نکرد اما تصریح کرد که درحال حاضر وب سایت‌های جعلی با نام تلگرام در اینترنت وجود دارد که اخبار دروغ منتشر می‌کنند که می‌توان به tgram.cc و یا پروژه ارز الکترونیکی TON اشاره کرد.

مدلهای جدید گوشی مشمول طرح رجیستری اعلام شد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در اطلاعیه‌ جدید خود اعلام کرد: نظر به اجرای موفقیت‌آمیز مراحل اولیه طرح رجیستری و در راستای اهداف پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان، واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز و براساس تصمیمات متخذه در یازدهمین جلسه کمیته راهبری طرح رجیستری، در ادامه مرحله دوم طرح و از ساعت ۲۴ روز جمعه ۸ دی ‌ماه تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه گوگل، بلک‌بری و موتورولا مشمول طرح می‌شوند.

بر این اساس سایر مدلها نیز متعاقباً در هفته‌های آینده پس از اعلام رسمی تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند. پیش از این و از تاریخ ۱۴ آذرماه تمامی گوشی و تبلت‌های اپل مشمول طرح شده بودند.
بنابراین به کلیه دارندگان مدلهای گوشی فوق توصیه می‌شود تا تاریخ ذکر شده گوشی‌های موجود خود را فعال کنند و خریداران گوشی‌های مذکور نیز از تاریخ شروع طرح (۹۶/۱۰/۸) همانند گوشی‌های اپل قبل از فعال‌سازی با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) از طریق سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی را استعلام و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

وعده‌های وزیر نیرو برای استفاده از طلای خاکستری

بیش از ۸۰ درصد پساب های تولیدی در جهان توسط جامعه بدون تصفیه و استفاده مجدد به اکوسیستم برمی‌گردند. در حال حاضر اکثر شهرهای کشورهای در حال توسعه از زیرساخت و منابع مناسبی برای مدیریت پساب‌ها با روشی موثر و پایدار برخوردار نیستند؛ در همین راستا ایران سعی دارد با توسعه استفاده از پساب وضعیت منابع آبی خود را سروسامان دهد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو معتقد است که دولت برای استفاده از پساب برنامه‌های خوبی دارد و با توجه به اینکه در دنیا لغت فاضلاب حذف شده و همه این‌ها به نام‌های دیگر و در رنگ‌های مختلف یاد می‌شود، مانند آب خاکستری که باید پس از تصفیه، استفاده مجدد در بخش‌های مختلف شود.

این مفهوم بدین معناست که به جای اینکه آب را از نقاط دور منتقل کنیم باید به فکر نحوه استفاده از آب موجود باشیم اگر به این موضوع نپردازیم آب های جدید برای مدتی می توانند پاسخگو باشند ولی پس از مدتی مشکلات فعلی با ابعاد بزرگتری خود را نشان خواهد داد.

اکنون بزرگترین پروژه بازیافت آب در مشهد آغاز شده و در حال مطالعه است و برای اینکه از تجربه همه دنیا استفاده کنیم، با همکاری آلمانی ها مطالعات این طرح در حال پیش رفت است تا با آب کشاورزی جایگزین شود؛ البته از آنجا که پساب ها همیشه منطبق با زمان آبیاری نیست، بخشی را نیز باید به سفره های زیرزمینی تغذیه کرد.

منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *