یک خوراکی سبز و کوچک و لزج که شاید به نظر خیلی ها خوشمزه و حتی مفید نباشد اما قطعا خاصیت های خود را دارد با این وجود که بسیاری از ما آن را در سبد غذایی خود قرار نمیدهیم اما بهتر است بدانیم که یکی از راه های کاهش قند خون بدن همین سبز کوچک و لزج است که میتواند از دردهای ناشی از دیابت و مرض قند شما بشدت جلوگیری کند علاوه بر آن شاید به فکرتان هم نرسد که بامیه یک بمب خاصیت است که برای بیماران سرطانی نیز مفید است. کسانی که مشکل کمبود خون نیز دارند مخصوصا خانم ها میتوانند برای درمان کم خونی خود به همین دکتر  کوچک سبز مراجعه کنند.
بامیه از آن دست خوراکی‌هایی است که خیلی‌از افراد ترجیح می‌دهند در مهمانی‌های خود از آن استفاده نکنند. در حالی که اگر بدانید این خوراکی کوچک چه تاثیراتی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می‌گذارد، مطمئنا آن را جزء برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار خواهید داد!

مجله سیب سبز – ستاره محمد: بامیه از آن دست خوراکی‌هایی است که خیلی‌از افراد ترجیح می‌دهند در مهمانی‌های خود از آن استفاده نکنند. چراکه بعضی ها به‌خصوص کودکان و جوانان از آن استقبال نمی‌کنند! در حالی که اگر بدانید این خوراکی کوچک چه تاثیراتی بر سلامت بدن، زیبایی پوست و مو می‌گذارد، مطمئنا آن را جزء برنامه غذایی هفتگی‌تان قرار خواهید داد!

علاوه براین، بامیه که از آن به‌عنوان «بمب خاصیت» هم یاد می‌شود، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند، بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می‌کند.  بامیه می‌تواند ناراحتی‌های روده و معده ازجمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.

پس اگر کنجکاو شدید و می‌خواهید با خواص، کالری، شیوه مصرف، نگهداری و دستورات غذایی آن آشنا شوید، این مطلب  را از دست ندهید..

هم خوشبو، هم پرخاصیت

بامیه گیاهی است گلدار از خانواده پنیرکیان که زادگاهش مناطق گرم آسیا و آفریقاست اما بعدها به دیگر مناطق دنیا هم رفته و در حال حاضر در اغلب کشورها کشت می‌شود. گیاه بامیه معطر است و عطری شبیه میخک دارد. این گیاه در نواحی مختلف زمین می‌روید و میوه آن علاوه بر مصرف غذایی در درمان بعضی بیماری‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بامیه را به تنهایی یا با گوشت به‌صورت خورش می‌توان مصرف کرد. همچنین می‌توانید از آرد خشک شده آن استفاده کنید.

گاهی هم بامیه را به‌صورت مربا، ترشی، شور و کنسرو مصرف می‌کنند.  بامیه سرشار از مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های A، C و گروه B ازجمله اسیدفولیک، 5B، 2B، 6B و عناصری ازقبیل منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر و ماده لزج است بنابراین اثرات مثبت فراوانی بر سلامت انسان می‌گذارد. این گیاه همچنین از نظر اقتصادی ارزان و دردسترس همه افراد است.

ارزش غذایی بامیه خام در 100 گرم:

کالری=33 گرم/ آب= 9/88 گرم / پروتئین=2 گرم / چربی = 2/0گرم

کربوهیدرات= 7 گرم

فیبر= 2/3 گرم/  قند= 5/1 گرم

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته:

25 كالری دارد، پس كم‌كالری است. دو گرم فیبر دارد و یبوست را کاهش می‌دهد. 460 واحد ویتامین A دارد و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. 130 میلی‌گرم ویتامین C دارد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. 50 میلی‌گرم كلسیم دارد و ضدپوكی استخوان است. 256 میلی گرم پتاسیم دارد و ضد فشار خون است.

انتخابی عالی برای دیابتی‌ها!

فیبر موجود در بامیه به حفظ قندخون كمك می‌كند. همچنین سرعت جذب قند را كاهش می‌دهد، پس دیابتی‌ها بدانند که بامیه برای آنها بسیار مفید است. درواقع پوسته فوقانی بامیه، قندخون را تثبیت کرده و آن را در حد غیرقابل جذب از طریق روده نگه می‌دارد. افرادی که دیابت دارند، می‌توانند هرشب یک بامیه را از وسط دو نیم کنند و داخل لیوان آب قرار دهند، سپس این محلول را در یخچال گذاشته و صبح ناشتا میل کنند. اگر یک هفته منتظر بمانند اثر معجزه‌آسای آن را خواهند دید و حتما شگفت‌زده خواهید شد.

کلسترول‌زدایی به روش طبیعی!

موسیلاژ (نوعی فیبر) موجود در بامیه به كلسترول غذا متصل شده و جذب آن را كاهش می‌دهد و باعث دفع سموم از بدن می‌شود. اثر بامیه در كاهش كلسترول و پروفایل لیپیدی خون، یكی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای كاهنده كلسترول اثرات جانبی ندارد و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می‌شود. مصرف بامیه همچنین به‌دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم باعث کاهش فشارخون می‌شود. علاوه براینها بامیه برای پیشگیری از فشارخون بالای دوره بارداری مفید است.

مقوی و خون‌ساز!

اسیدفولیك موجود در بامیه باعث كاهش هموسیستئین خون (ماده مسدود کننده رگ‌های خونی) می‌شود و می‌تواند در خون‌سازی موثر باشد. درواقع افرادی که دچار کم‎خونی هستند باید حتما بامیه مصرف کنند. در مجموع بامیه به علت دارا بودن مواد مغذی و فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

مبارزه همه جانبه با یبوست!

مصرف بامیه هم مانع یبوست می‌شود و هم به روند کاهش وزن کمک می‌کند. بسیاری از متخصصان معتقدند بیشتر بیماری‌ها از روده آغاز می‌شود. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل بواسیر و دیورتیکولیت را به‌شدت کاهش می‌دهد. دیورتیکولیت درواقع همان التهاب دیورتیکول‌ها (کیسه‌های گرد فتق مانند در دیواره مخاط روده بزرگ) است که بر اثر تجمع باکتری‌ها و سایر محرک‌های داخل دیورتیکول‌ها ایجاد شده و باعث درد، نفخ، تهوع، یبوست، اسهال و تب می‌شود.

معمولا برای افزایش حجم مدفوع و رفع یبوست، مصرف سبوس گندم توصیه می‌شود که امکان دارد دیواره روده را حساس کند، اما موسیلاژ موجود در بامیه این تاثیر را نداشته و خروج مدفوع را بسیار آسان می‌کند. بامیه به‌دلیل خاصیت لزجی و لغزندگی یکی از ملین‌های بسیار مفید به‌شمار می‌آید.

خواص درمانی بامیه از دیدگاه طب سنتی:

– از دیدگاه طب‌سنتی ایران بامیه  سرد و تر است.

– مصرف آن برای افراد گرم‌مزاج مفید است.

– در برطرف کردن بلغم، صفرا و سودا تاثیرگذار است.

– جوشانده گل بامیه ضدسوداست. برای تهیه این جوشانده باید ۳۰گرم بامیه را در ۵۰۰ سی‎سی آب بجوشانید و سه بار در روز هربار یک استکان میل کنید.

– جوشانده بامیه تقویت‌کننده و نرم‌کننده پوست است.

– بامیه ادرارآور است.

– درمان‌کننده سوزش و درد در مجاری ادرار است.

– لعاب حاصل از جوشاندن میوه یا تخم بامیه نرم‌کننده است و برای درمان سوزاک به کار می‌رود.

– تخم بامیه محرک قلب و ضداسپاسم است.

– قدیم‌ترها از بامیه ضماد تهیه کرده و روی زخم می‌گذاشتند تا آن را التیام دهد.

بامیه با بدن شما چه می‌کند؟

قدرت شفا بخش بامیه

– بامیه باعث تقویت اعصاب می‌شود و قوه بینایی را افزایش می‌دهد.

– غده پروستات را تقویت می‌کند.

– به‌دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین‌های A و C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین C همچنین به جذب اسیدفولیک در بدن کمک می‌کند.

– بامیه ماده غذایی مناسبی برای زنان باردار، کودکان در حال رشد و افرادی که به دلایلی دچار وقفه در رشد شده‌اند، محسوب شود.

– روی پوست و کرک‌های بامیه مقداری منگنز و کبالت وجود دارد، بنابراین ترشح غدد داخلی بدن را تنظیم می‌کند.

– اشتها به غذا را افزایش می‌دهد.

– ملین مزاج بوده و مدفوع را زیاد می‌کند.

– کسانی که مبتلا به سوزاک هستند یا هنگام ادرار احساس درد می‌‎کنند، باید بامیه را آبپز کرده و همراه با آب قبل از غذا میل کنند.

بامیه درمانی کنید

– لعاب بامیه برای کسانی که زخم اثنی‎عشر یا ورم روده دارند، بسیار مفید است.

– جوشانده بامیه سنگ مثانه را دفع می‌‎کند.

– بامیه به پوست لطافت می‌‎بخشد.

– در برگ و ساقه بامیه مقدار زیادی ید وجود دارد درنتیجه مصرف آن برای بیماران مبتلا به گوا‌تر مفید است.

– بامیه سرشار از ویتامین 1B است بنابراین داروی مناسبی برای نیرو بخشیدن به عضلات ضعیف و اعصاب به‌شمار می‌‎رود.

– در برخی از متون طب‌سنتی اشاره شده که‌ مصرف بامیه در افراد مبتلا به ناباروری به دلیل ضعیف بودن نطفه موجب تقویت نطفه و برطرف شدن اختلال می‌شود.

لاغر شوید

– برای درمان‎ جوش‎های صورت ابتدا بامیه را خشك كرده و بعد آن را پودر کنید، سپس یك قاشق از پودر بامیه را در نصف استكان عرق كاسنی مخلوط کنید و به‎ صورت ماسك روی جوش‎های صورت بگذارید.

– پروتئین روغن موجود در دانه‌های بامیه از نوع درجه یک پروتئین گیاهی محسوب می‌شود و سرشار از اسید‌های آمینه ضروری است.

– با مصرف یک لیوان بامیه تنها نیم‌کیلو کالری انرژی به بدن می‌رسد و در عین حال فضای زیادی از معده اشغال می‌شود بنابراین احساس سیری خواهید کرد و اشتهای‌تان نسبت به غذاهای دیگر کمتر می‌شود، به‌همین دلیل می‌توان از بامیه به‌عنوان یک خوراکی مناسب در رژیم‌های کاهش وزن نام برد.

ضرر هم دارد؟!

بامیه به هیچ‌عنوان مضر نیست، اما برای اشخاصی که سرد مزاج هستند خیلی مناسب به‌نظر نمی‌رسد. اگر این اشخاص بخواهند بامیه بخورند بهتر است آن را همراه با ادویه‌های گرم مانند دارچین یا زنجبیل میل کنند. البته بامیه در بعضی افراد ممکن است سوءهاضمه یا حالت تهوع هم به‌وجود آورد. بعضی‌ها هم از ازدیاد تعریق پس از خوردن بامیه و تخم آن شکایت می‌کنند. فراموش نکنید استفاده از بامیه به علت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی توصیه نمی‌شود.

قبل از مصرف بامیه بخوانید:

۱- بامیه بهتر است به‌صورت تازه مصرف شود.

۲- ترجیحا از بامیه‌هایی با سایز کوچک و مناسب (حداکثر طول ۸ سانتی‌متر) استفاده کنید.

۳- از پختن بامیه در ظروف آهنی، برنجی و مسی اجتناب کنید چون ظروف فلزی باعث تغییر رنگ بامیه می‌شوند و آن را تیره‌رنگ می‌کنند؛ ترجیحا از ظروف چینی یا شیشه‌ای استفاده کنید.

بامیه را چگونه مصرف کنیم؟!

الف) خام

بامیه خام در تهیه سالاد با سایر محصولات گیاهی مثل نخودفرنگی، هویج، کاهو، خیار، کلم، گوجه‌فرنگی، پیاز و… مصرف می‌شود. بامیه‌هایی که برای سالاد انتخاب می‌شوند بهتر است ریز و به طول 3-2 سانتی‌متر و از انواع بدون کرک باشند.

ب) پخته

بامیه تازه را با سایر سبزی‌ها به‌خصوص بادنجان، کدو، گوجه‌فرنگی، نخودفرنگی، لوبیا، هویج و سیب‌زمینی پخته یا به‌صورت خورش با برنج مصرف کرده یا به‌عنوان تزیین اطراف دیس غذاهای گوشتی سرو می‌کنند.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان داد؛

بامیه، گیاهی شفابخش برای دیابتی‌ها

پژوهشگران دنیای پزشکی در گوشه و کنار جهان، همواره به دنبال یافتن روش‌هایی هستند که ضمن بهبود وضعیت بیماران، اثرات جانبی کمتری را نیز به‌واسطه داروهای مختلف بر بدن آن‌ها تحمیل کنند. در این خصوص، محققان ایرانی، استفاده از گیاه بامیه را به‌عنوان درمانی طبیعی و بدون اثرات جانبی مواد شیمیایی، برای بهبود بیماری دیابت معرفی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، دیابت یا مرض قند، یک اختلال متابولیک و مرتبط با سوخت‌وساز مواد در بدن است که در آن، یا توانایی تولید هورمون انسولین در بدن به‌کلی از بین می‌رود (دیابت نوع یک) یا این‌که بدن در برابر انسولین، مقاوم شده (دیابت نوع دو) و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

در دهه‌­های اخیر استفاده از محصولات گیاهی و مکمل‌­های به‌دست‌آمده از گیاهان دارویی، برای درمان بیماری دیابت به‌سرعت در حال افزایش بوده است. در همین رابطه، گروهی از محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری دانشگاه علوم­ پزشکی جندی‌شاپور این شهر، تأثیر درمانی پودر گیاه بامیه را در بیماری دیابت و با استفاده از جانوران مدل، ارزیابی کرده‌اند.

بامیه یا اُکرا یک گیاه مربوط به نواحی گرمسیری و غنی از ترکیبات «فلاونوئیدی» است که خواص دارویی دارد. این گیاه همچنین به­‌واسطه داشتن ذخایر کربوهیدراتی، مواد معدنی و ویتامین‌­ها نقش مهمی را در رژیم غذایی انسان بازی می­‌کند.

محققان فوق، موش‌های صحرایی آزمایشگاهی ماده را در گروه‌های درمانی مختلف تحت تغذیه و یا عدم تغذیه با بامیه قرار دادند و سپس پارامترهای بیوشیمیایی شامل قند خون ناشتا، سطوح انسولین و شاخص‌­های مقاومت به انسولین آن‌ها را اندازه‌گیری و بررسی کردند.

نتایج این پژوهش که در مجله «دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» به چاپ رسیده، نشان داد که استفاده از بامیه در درمان بیماری دیابت مؤثر است. بر این اساس، پودر بامیه، تعادل گلوکز در خون  و همچنین حساسیت انسولینی را بهبود می­‌بخشد.

عرفانی مجد و همکارانش که انجام این تحقیق را بر عهده داشته‌اند، می‌گویند: «به نظر می‌رسد درمان موش‌­های دیابتی با پودر بامیه، باعث بهبود وضعیت قند خون به‌­واسطه محافظت از سلول­‌های بتای موجود در لوزالمعده و همچنین بازسازی این سلول‌ها و متعاقب آن تنظیم آنزیم­‌های کلیدی در متابولیسم و سوخت‌وساز کربوهیدرات­‌ها در بافت کبد موش­‌های دیابتی شده است».

به گفته این محققان، با توجه به این‌که مصرف بامیه موجب بهبود آسیب­‌های بافتی پانکراس و همچنین کبد موش­‌های دیابتی می‌شود، می‌توان آن را به‌عنوان یک روش درمانی مکمل در بهبود وضعیت بیماران دیابتی مدنظر قرار داد.

منبع: عرفانی مجد، ن. و همکاران. 1396. اثرات محافظتی پودر بامیه (Abelmoschus esculentus) بر تغییرات هیستومتری و هیستوشیمیایی سلول‫های بتای پانکراس و بافت کبد موش صحرایی دیابتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۱۷(۱): 45-32.

منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *