صحبت از انقراض در حیات وحش که میشود همیشه به کشور ما صحبت ها ختم میشود، یک رو پلنگ، روز دیگر یوزپلنگ، فردای بعد از آن بزمجه و امروز هم خبر انقراض کوسه های خلیج فارس. کسی هم نمیداند چرا هم مردم جامعه ما خود را به خواب زده اند و هم مسئولان و حقایق را در هاله ای از ابهام میپیچانند که انان که مقداری نگرانی در ذهن دارند نیز بی خیال موضوع شوند اما داستان تلختر از این هاست. تا جایی که خبر تلف شدن حدود صد کوسه ماهی در سواحل بوشهر به گوش رسید و در فضای مجازی پحش شد اما دریغ از یک همکاری و یک جهاد برای مقابله با بلاهای آینده .

بوشهر – ایرنا- مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: دیده شدن لاشه های صدها قطعه کوسه ماهی تلف شده در سواحل جزیره شیف این استان در روزهای اخیر زنگ خطر را برای انقراض نسل این آبزی در خلیج فارس به صدا درآورده است.

حسین دلشب روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برخی صیادان با هدف استفاده از دم و باله کوسی ماهی ها که به تعبیر آنها تقویت کننده است، اقدام به صید این آبزی کرده و لاشه آنها را به دلیل ترس از جریمه شدن در آب دریا رها می کنند که این لاشه ها با امواج دریا به ساحل می آیند.
وی اضافه کرد: هم اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم دم و باله کوسه ماهی 80 هزار ریال است.
دلشب ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در مصوبه سال ٩٣ صید کوسه های خلیج فارس و دریای عمان را که در سال های اخیر به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی رویه در خطر انقراض قرار گرفته اند ممنوع اعلام کرده است.
وی یادآور شد: مفاد این مصوبه که شامل جریمه ٣٠٠ میلیون ریالی برای هر قطعه از انواع کوسه ماهی است را به سازمان شیلات و بهره برداران اعلام کرده است.
دلشب افزود: برابر قانون، صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آموزش جوامع صیادان عمده ترین روش تاثیرگذار برای جلوگیری از صید کوسه ماهیان در آب های خلیج فارس است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط هم اکنون آموزش برای صیادان مناطق جنوبی استان بوشهر آغاز شده است که همکاری سازمان هایی از جمله شیلات در این زمینه اجتناب ناپذیر است.
دلشب ادامه داد: در صورتی که جوامع صیادی آگای لازم را کسب کنند به جای صید کوسه ماهی ها از آنها حفاظت می کنند.
وی گفت: بتازگی تصاویری از لاشه های کوسه ماهی های تلف شده در ساحل جزیره شیف و بندر بوشهر در فضای مجازی استان بوشهر انتشار یافته است.
منبع: ایرانا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *