آلودگی هوای تهران و تعطیلی های پی در پی مدارس که ظاهرا وضعیت را همچنان در بحران قرار داده است و تلاش مسئولان کنترل کیفیت هوای شهر تهران برای بهبود شرایط و هشدار های مداوم رسانه ها مبنی بر عدم تردد غیر ضرور در خیابان و استفاده از وسائل نقیله شخصی. اخطارهای وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی افراد سالمند و کودکان انگار بعضی از مسئولان در جای دیگر در همین شهر که زیر آلودگی خفه شده است چشمان نمی بیند و نمیتوانن ببیند در این شرایط سلامت جسمی خیلی ها محترم و با ارزش تر از آن است که یک بازی خانگی تیم فوتبال لغو شود و طوری رفتار میکنند که انگار اصلا در این وضعیت زندگی نمی کنند و خودشان و ورزشگاه در مکانی میان جنگل های مرطوب با آب و هوایی عالی قرار دارند و اصرار مداوم برای برگزاری مسابقات حتی با وجود اخطار وزارت بهداشت را دارند.

تهران- ایرنا- معاون عمرانی استانداری تهران گفت: در پی افزایش میزان آلایندگی هوا، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در استان تهران به جز دماوند، فیروزکوه و پردیس در روز چهارشنبه تعطیل شد.

حسن کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کیفیت هوای تهران امروز – سه شنبه – در ششمین روز متوالی آلوده با شاخص 152 برای همه گروه ناسالم است(قرمز) و با توجه به پیش بینی پایداری هوا تصمیم گرفته شد تا در روز چهارشنبه (فردا) نیز مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی در استان به غیر از شهرستان های دماوند، فیروزکوه و پردیس تصمیم گرفته شد تعطیل شود
وی درباره تعطیلی مراکز دانشگاهی پایتخت نیز گفت: با توجه به امتحانات میان ترم دانشجویان ترجیح دادیم مراکز دانشگاهی پایتخت همچون گذشته فعالیت کنند.
کریمی ادامه داد: همچنین طرح زوج و فرد از درب منازل اجرا شده و فروش روزانه طرح ترافیک تا پایان هفته متوقف است.
به گفته معاون استاندار تهران، کارخانه های آلاینده ساز شن و ماسه، بتن و آسفالت و فعالیت های شهری آلاینده ساز همچون ساختمان سازی و اقدامات عمرانی نیز تا پایان هفته تعطیل است.
وی خاطرنشان کرد: تردد کامیون ها به جز کامیون های حامل زباله و سوخت در سطح شهر نیز تا چهارشنبه ممنوع است.
لغو همه مسابقات ورزشی در فضای باز، توصیه به اصناف برای تعطیلی صنف خود دو ساعت زودتر و همکاری مدیران در موافقت با مرخصی بانوان و مادران شاغل در استان تهران تا پایان هفته اجرایی می شود.

در کنار این شرایط بحرانی در پایتخت معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره دیدار امروز تیم‌های فوتبال پرسپولیس و صنعت نفت در شرایط آلودگی هوا، گفت: ما به سازمان لیگ توصیه کردیم این دیدار به تاخیر افتد و کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز آن را پذیرفت. انتظار داشتیم سازمان لیگ هم این تصمیم را بپذیرد.

محسن فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر مثبت مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا در کاهش شاخص آلاینده‌ها، اظهار کرد: میانگین شاخص‌ آلاینده‌های هوا در روز یکشنبه به ۱۸۴ هم رسیده بود، اما دیروز با مصوبات کمیته اضطرار این رقم به ۱۴۲ کاهش پیدا کرد. کاهش استفاده از خودرو و همکاری مردم در این زمینه موثر است. می‌توان گفت به صورت میانگین این شاخص‌ کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، از روز چهارشنبه بعدازظهر شاهد کمی بارندگی و باد خواهیم بود و امیدواریم تا آخر هفته شرایط مطلوب‌تر باشد. توصیه وزارت بهداشت این است که افراد حساس مانند خردسالان، کهنسالان، بیماران قلبی و تنفسی که وضعیت برای آنها نگران کننده‌تر است، تردد کمتری داشته باشند. در شرایط عادی هم کسانی که پیشینه بیماری ندارند، بهتر است در فضای باز ورزش نکنند.

معاون فنی اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: ما به سازمان لیگ توصیه کردیم مسابقه فوتبال پرسپولیس و صنعت نفت به تاخیر افتد و کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز آن را پذیرفت. انتظار داشتیم سازمان لیگ این تصمیم را بپذیرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این توصیه، تحرک بیشتر ورزشکاران است؛ آنها به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و نفس‌های عمیق‌تری می‌کشند. در نتیجه میزان بیشتری از آلاینده‌ها به بدن آنها وارد می‌شود. تماشگران نیز ۹۰ دقیقه در فضای باز هستند و مواجهه بیشتری با آلاینده‌ها دارند.

فرهادی همچنین به گروه‌های حساس که مجبور هستند در سطح شهر تردد کنند، توصیه کرد که حتما از ماسک‌های مناسب مانند n۹۵ به درستی استفاده کنند؛ به صورتی که ماسک با پوست تماس داشته و از طریق آن تنفس کنند.

در حالی که کیفیت هوای امروز تهران با دیروز تفاوت چندانی نکرده است اما مسوولان سازمان لیگ رای به برگزاری دیدار پرسپولیس و صنعت نفت آبادان داده‌اند.

به گزارش ایسنا، با اعلام سازمان لیگ، دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، امروز ساعت ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود. طبق اعلام فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ شاخص آلودگی هوا در این ساعت در محدوده ورزشگاه آزادی پایین‌تر است و می‌توان این دیدار را برگزار کرد.

این اظهارات فتاحی در شرایطی انجام شده که حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده که برگزاری دیدار پرسپولیس و صنعت نفت در شرایطی برگزار می‌شود که آب و هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه افراد است. شهبازی با بیان این که شاخص ایستگاه پارک رز در منطقه ۲۲، ۱۳۱ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، گفت: شاخص منطقه ۲۱ که در نزدیکی استادیوم قرار دارد نشان می‌دهد شاخص آلودگی ۱۶۱ و در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه است. هم‌چنین دیروز کریمی، معاون عمرانی استان‌داری تهران اعلام کرده بود که دیدار پرسپولیس و صنعت نفت آبادان به دلیل آلودگی هوا برگزار نخواهد شد.

همین ماجرا برای دیدار استقلال و ایران‌جوان نیز رخ داد و کریمی، معاون عمرانی استان‌داری تهران خبر از لغو این دیدار داد اما در ادامه سازمان لیگ لغو این دیدار را رد و اعلام کرد که تصمیم گیرنده درباره لغو دیدارها، سازمان لیگ فوتبال است. البته خود سازمان لیگ در روز بازی اعلام کرد که این دیدار به دلیل آلودگی هوا برگزار نمی‌شود. لغو بازی استقلال و ایران‌جوان در شرایطی رخ داد که کیفیت هوای دیروز و امروز تهران تفاوت چندانی با هم نداشتند.

در همین زمینه دکتر احمد هاشمیان، رییس پیشین کمیته‌ پزشکی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بازیکن فوتبال در بازی، حجم هوای مصرفی‌ هفت برابر می‌شود و میزان تنفس هم افزایش پیدا می‌کند که این می‌تواند در زمان آلودگی هوا تاثیر نامطلوبی را هم بر روی ورزشکاران و هم هواداران بر جای بگذارد. البته این مساله بستگی به شاخص آلودگی هوا در محل برگزاری مسابقات دارد. اگر این شاخص بالای ۲۰۰ باشد قطعا در چنین شرایطی برگزاری مسابقات باید لغو شود

با این که سازمان لیگ با توجه به نزدیکی جام جهانی با مشکل زمان در پایان دادن به مسابقات داخلی روبه‌رو است و به خاطر برنامه‌های تیم‌ملی و لیگ برتر باید دیدارها را طبق برنامه برگزار کند، اما مسوولان سازمان لیگ باید سلامت بازیکنان و هواداران را بیش‌تر مد نظر قرار دهند. آیا حتما باید برای یکی از بازیکنان یا تماشاگران در این آلودگی اتفاق ناگواری بیافتد تا مسوولان از این پس جان افراد را به برگزاری منظم مسابقات ترجیح دهند.
منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *