شاید این روز ها با بروز بیماری های خطرناک دیگر از جمله سکته و سرطان مقداری از توجه به بیماری ایدز کم شده است اما متاسفانه همچنان آمار مبتلایان به این بیماری به دلیل اعتیاد و روابط زیر ربط آن رو به افزایش است و خطر آن در کمین نسل جوان جامعه است از این رو سازمان بهزیستی کشور به همراه وزارت بهداشت سعی در غیرفعال کردن ویروس HIV در ۹۰ درصد مبتلایان تا سال۲۰۲۰ را دارد.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه مشترک بین دفتر مقابله با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور برای کنترل بیماری ایدز در کشور گفت: قرار است در برنامه استراتژیک ۵ ساله بعدی که تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه ریزی شده است، اهداف ۹۰، ۹۰، ۹۰ را اجرایی کنیم. این برنامه قرار است ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی، سپس ۹۰ درصد از آنان را تحت پوشش و در نهایت نیز کاری کند که بیماری ۹۰ درصد از افراد تحت پوشش در حدی کنترل شود که با غیر فعال شدن ویروس HIV در آنان، این بیماری به افراد سالم منتقل نشود.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه تاکید کرد: اگرچه بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور ۳۶ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است اما تخمین زده می شود افراد مبتلا به ایدز نزدیک به ۶۰ هزار نفر باشد. به عبارت دیگر فاصله این آمارها بیش از ۳۰ هزار نفر را نشان می‌دهد که از بیماری خود بی خبر هستند و ممکن است به شکل ناآگاهانه این بیماری را به دیگران منتقل کنند.

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی رسانی به افراد در مورد بیماری ایدز توضیح داد: در صورتی که افرادی که مشکوک به این بیماری هستند هرچه سریع تر برای انجام آزمایش مراجعه کنند و با حمایت‌هایی که از آنان خواهد شد زودتر وارد مسیر کنترل بیماری خود شوند؛ که این هم به نفع خودشان و هم به نفع جامعه است.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه خدمات سازمانی بهزیستی کشور برای مبتلایان به ایدز عمدتا در مراکز DIC و «باشگاه های مثبت» و از طریق NGO ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد، افزود: باشگاه‌های مثبت، مراکز غیر دولتی با هدف ارائه خدمات روانی_ اجتماعی هستند. همچنین خدماتی نیز در زمینه سلامت جسمی و بهداشت خانواده نیز به افراد مبتلا به ایدز عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات و حمایت‌های بهزیستی تنها زنان و کودکان را پوشش نمی‌دهد و تمام افراد مبتلا به ایدز را شامل می‌شود، تصریح کرد: این افراد و خانواده‌هایشان نیازمند خدمات اجتماعی _ حمایتی، اشتغال و کارآفرینی و تقویت عزت نفس هستند. حضور این مبتلایان در مراکز ارائه خدمات باعث می شود تا کیفیت زندگی آنان بهبود چشمگیری بیابد. بسیاری از این افراد در باشگاه های مثبت کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با هم گفتگو می‌کنند و به این ترتیب از بدنه جامعه جدا نمی افتند.

براتی سده در ادامه با اشاره به اینکه نام و مشخصات این افراد در مراکز DIC ناشناس خواهد بود، توضیح داد: وجود این مراکز کمک شایانی به کاهش و کنترل بیماری ایدز خصوصا در میان معتادان کرده است. نوع خدمات ارائه شده در NGO ها شامل خدمات درمانی، حمایت مالی، آموزش به خانواده‌ها برای رفتار صحیح با مبتلایان، و کمک به تحصیل این افراد با کمک وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی درباره تعداد افرادی که از این خدمات بهره می‌برند در دست نیست توضیح داد: براساس اعلام وزارت بهداشت نزدیک به ۳۶۰۰۰ مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است. این افراد برای دریافت خدمات یا به مراکز بهزیستی و یا مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مراجعه می کنند.
معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات بهزیستی در خصوص کودکان کار و خیابان و پیشگیری از ابتلا به ایدز در میان آنان اظهارکرد: کودکان کار و خیابان به همراه خانواده‌هایشان از طریق NGOهای وابسته به سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این کودکان با حمایت های بهزیستی آزمایش ابتلا به ایدز را انجام می‌دهند و در صورتی که مبتلا به این بیماری باشند برای انجام درمان تخصصی ارجاع داده می‌شوند.
براتی سده در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۷۲۰۰ مورد آموزش در اختیار کودکان کار و خیابان سه استان تهران، خراسان رضوی و فارس قرار گرفته است افزود: قرار است این آموزش ها در سال جاری در چند استان دیگر نیز عملیاتی شود.

منبع: ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *