اسم مافیا را می آورند فقط به یاد باندهای بزرگ خلافکاری دنیا می افتیم و به آن فکر میکنیم غافل از اینکه همین مافیا در کشور ما هم جان گرفته است و قشر ضعیف جامعه را دارد به نابودی میکشاند و با نام مافیا و استفاده از لغب پدر خوانده به فریب مردم فقیر به خصوص جوانان می پردازد و آنها را به دام قاچاق مواد مخدر و … می اندازه تا بتواند با سو استفاده از آنان به اهداف خود برسد. این نیز با یکی از پیامدهای درد بزرگ فقر است و بیکاری ای که نتیجه اش این نیز میتواند باشد. به دام افتادن جوانان ساده روستایی و هزاران قتل و  جنایت و اعتیاد و …..

همه چیز در مورد مافیا های دنیا

چند روز پیش کتابی خوندم در مورد مافیا و خودم تحقیقاتی از روی علاقه تو اینترنت کردم و با یه سزی دوستان به اشتراک گذاشتم،بعد اینکه دیدم دوستان خیلی علاقمند شدن به اطلاعاتی که دادم تصمیم گرفتم یک مطلب کامل در در مورد مافیا های دنیا بنویسم.

مافیای سیسیل بزرگ ترین مافیای دنیاست و مافیای آمریکا در رتبه ی دوم بعد از آن قرار دارد، که ریشه ی مافیای آمریکا به سیسیل برمیگردد. از گذشته مافیاهای دیگری نیز وجود داشته، از جمله ترایادهای چینی Triad، یاکوزای ژاپنی Yakuza، ندارنگتای کالابریایی و کامورای ناپلی.

‫لغت “مافیا” مخفف دو شعار “مرگ بر فرانسه، زنده باد ایتالیا” و “ماتزینی، دزدی، آتش افروزی و مسموم کردن را مجاز میداند” است که البته شعار اول ریشه ی تاریخی در جنگ جهانی دارد.

وِندِتا Vendetta ، یا “انتقام” نام یکی از معروف ترین فیلم های دنیاست که در آن به “انتقام های مافیایی” قبل از دوران فاشیستی پرداخته میشود ( V for Vendetta )، انتقام هایی که با قصب کردن مزارع شروع میشد و پس از آن با باجگیری و دزدی های خرد و به اصطلاح دله دزدی ادامه داشت، و آنها با قدرت گرفتن بیشترشان با کارهایی مثل رشوه دادن به سیاستمدارها وارد تجارت ها و جنایت های بزرگ تری شدند.

 

مافیا

“اُمرتا” یا همان قانون سکوت، قانونی در مافیا که شکستن آن محکومیت به مرگ را در پی دارد. چنین قانونی باعث شده است که تا امروز کسی نتواند افرادی از مافیا را محکوم کند. جزای افرادی که قانون سکوت را نقض کرده و اعتراف کنند در دادگاه با “لوپرا” ( اسلحه ی دو لول ) داده خواهد شد. در دوره ی فاشیست، حاکم ایتالیا، برای مقابله با مافیا، هزاران نفر را بدون مدرک زندانی و شکنجه کرد. مافیا هم مدتی برای به اصطلاح رد گم کردن، هم رنگ آنها شد و البته در عین حال جهانی شدن را شروع کرد.

یکی از دلایلی که متفقین توانستند به راحتی سیسیل را اشغال کنند کمک های مافیا بود، البته قرار ها مبنی بر این بود که سیسیل به یکی از استان های آمریکا! تبدیل شود که این اتفاق نیافتاد. در طی جنگ جهانی ایتالیا دچار ویرانی های زیادی شده بود، در این زمان مافیا به همراه سرمایه دارن با ساختن شهرک ها و ساخت و سازهایی با صدور مجوز های غیر قانونی برای خود درآمد زایی میلیاردی کردند.

تا قبل از دهه ی ۷۰ میلادی مافیا از مواد مخدر نفرت داشتند، مثل صحنه ای در فیلم معروف “پدرخوانده” که در آن “دن کورلئونه” گفته بود “مواد مخدر نه!”، اما پس از مدتی با رکود بازار و با توجه به سود این تجارت عده ای از مافیا به قاچاق کردن مواد مخدر به فرانسه رو آوردند که بعدها به همین دلیل بین مافیا دعوا و ترورها شروع شد.

جالب است بدانیم “دن کرلئونه” شخصیتی حقیقی بوده و چنین خانواده ی مافیایی در سیسیل و آمریکا وجود داشته است، اما آنها قدرتمند ترین خانواده نبوده اند. در دهه ی ۷۰ قاچاقچی های مافیا در ایتالیا هر کیلو مورفین را به قیمت ۲۰۰۰ دلار خریداری میکردند و بعد از انتقال آنها به میلان به قیمت هرکیلو ۱۲۰۰۰ دلار می فروختند! مافیا چند آزمایشگاه بزرگ برای تولید هروئین راه اندازی کرد و بعد از آن به جای مورفین با قیمت هرکیلو ۱۲۰۰۰ دلار هروئین را به قیمت ۱۲۰۰۰۰دلار وارد بازار کرد و همان را در آمریکا به قیمت ۲۳۰۰۰۰ دلار میفروخت! مافیای دهه ی ۸۰ یک سوم نیاز هروئین آمریکا را از طریق مافیای نیویورک وارد بازار میکرد که این کار برای آنها سودی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار داشت. در دهه ی ۹۰ میلادی دولت ایتالیا تمامی مامورانش را برای دستگیری مافیا به کار گرفت، در مدت ۳ سال بیشتر از ۲۰تن از جمله نخست وزیر ایتالیا ترور شدند، نهایتاً در سال ۹۳ “سالواتوره ( توتو ) رینا” سرکرده ی مافیا دستگیر و کشته شد. اما بعد از آن مافیای جهانی قوی تر از قبل شروع به کار کرد.

‫مافیای ایتالیا قبل از کشتن هر کس به او اخطار میدهد! که در اصل نوعی فرصت دادن برای خودکشی ست. هیچ کدام از افرادی که علیه مافیا شهادت داده اند زنده نماندند.

شغل مافیای چین قاچاق انسان های بی پول به آمریکا به بهای ۱۰ سال کار برای آنها بوده است. مافیای چین تنها هفت گنگ شناخته شده در آمریکا دارد. بیشترین درآمد ترایاد های چینی از قاچاق انسان به آمریکا و کانادا بوده، در سال ۱۹۹۳ از هر نفر مبلغ ۳۰هزار دلار می گرفتند، هم چنین کارهایی از قبیل صدور پاسپورت و ویزا و عابربانک های جعلی نیز از کارهای آنهاست.

رسم یاکوزا، مافیای ژاپن، خالکوبی کردن تمام بدن است، آنها در صورت عدم موفقیت در انجام ماموریت ها خودکشی کرده یا یکی از انگشتانشان را قطع میکنند. یاکوزا همان سامورایی های بازنشسته اند که به شکل مافیا شروع به کار کرده اند، در زمان جنگ جهانی آنها مقابل آمریکا بودند اما بعد از زمان اشغال ژاپن تا کنون ضد کمونیست هستند.

بزرگ ترین گانگستر جهان “پابلو اسکوبار” ملقب به سلطان کوکائین که در کتاب “گزارش یک گروگانگیری” از وی یاد شده است، هزار آدم کش حرفه ای داشت و در دوران فعالیت ش تلاش های بسیاری برای دستگیری اش صورت گرفت، مخصوصاً از سوی CIA آمریکا چرا که واردات مواد مخدر از کلمبیا به آمریکا به واسطه ی حضور اسکوبار در کلمبیا زیاد شده بود اما آنها نتوانستند پیدایش کنند.

در طی یک گروگان گیری اسکوبار و دولت کلمبیا توافق کردند که با شرط حفاظت از او و افرادش و عدم تحویل آنها به دولت آمریکا، خودشان را تسلیم دولت کلمبیا کنند. آنها وارد زندان اختصاصی که دولت برای اسکوبار و افرادش ترتیب داده بود شدند، بعد از یک سال زمان انتقال اسکوبار از زندان، او احساس کرد که جانش در خطر است و با رشوه دادن به نگهبانان و کمک افرادش فرار کرد، سپس در حین مکالمه ی تلفنی با پسرش پلیس او را پیدا کرد و در طی یک حمله، پابلو اسکوبار در ۱۹۹۳ در حال فرار روی پشت بام یکی از ساختمان های شهر مدلین کشته شد

 

مافیای جهانی بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی به جای ذخیره کردن پول هایشان در بانک ها، شروع به سرمایه گذاری در مشاغلی مثل رستوران ها، فروشگاه های بزرگ و … کردند.

پراگ که زمانی پایگاه روشن فکر های دنیا بود، بعد از انقلاب ۸۹ تبدیل به مرکز قاچاق مواد شد، بیشتر معتادها در اروپا وابسته به پراگ هستند، رومانی ها و بلغاری ها را که بیشتر به اسم کُلی میشناسند، علاقه ی شدیدی به دزدی دارند.زمانی که آنها به پراگ آمدند نیمی از ماشین های این شهر دزدیده شد! و پلیس هم با اینکه میداند دزدی ها از سوی چه کسی ست اما وقت کافی برای رسیدگی به این مسئله ندارد.

چکسلواکی و اُکراین که از مهم ترین تولید کننده های سلاح های بی شمار قاچاقند، بیشتر معاملاتشان در پراگ صورت میگیرد. در فیلم Lord of war با بازی نیکولاس کیج این قاچاق و فروش سلاح به کشورهای آفریقایی و اسرائیل نشان داده شد.

امور خیلی از فاحشه های روسی زیر نظر سازمان روسی “بُیویکی” که متشکل از بازمانده سربازای جنگ ‎‫افغانستان‬‏ است اداره میشود، همینطور صادر شدن آنها به دیگر کشورها تحت نظر این سازمان صورت میگرد.

در مورد قدرت مندی مافیای روسیه میتوان به این قضیه اشاره کرد که در سال ۱۹۹۳ میلادی مبلغی در حدود ۱۲ میلیارد دلار در سیستم بانکی روسیه گم شد و کسی هم نتوانست آن را پیدا کند. و تقریبن هر سال این اتفاق تکرار میشود.

سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا نیز از سرکرده های مافیاست، اما مدرکی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. مردم ایتالیا با آگاهی به این مسئله در مخالفت با آن اعتراض و تظاهرات میکنند. در جریان محاکمه ی یکی از مافیای بزرگ ایتالیا، برلوسکونی که برای تغییر رای دادگاه تلاش میکرد با تظاهرات گسترده ی مردم مواجه شد و تلاش وی بی ثمر ماند. حتی تصمیم مافیا برای سوءقصد به جان برلوسکونی در رسانه ها هم اعلام شد، که در نهایت آنها از این کار منصرف شدند. برلوسکونی به شخصه اعلام کرده است که در ۲۵۰۰ جلسه ی دادگاه حاضر شده و مبلغی بالغ بر ۳۰۰میلیون دلار برای این پرونده ها هزینه کرده است، افراد زیادی هم در جریان پرونده های غیر اخلاقی اش هستند.

 

نقل قول از ویکی پدیا :

مافیا (به ایتالیایی: Mafia) یا کوزانوسترا (Cosa Nostra) انجمن مخفی خلافکاران سیسیل بود. این گروه در اواسط قرن ۱۹ میلادی به دلیل بی اعتمادی مردم به حکومت و سیستم قانونی و وابستگی مردم به افراد محلی قدرتمند در سیسیل بوجود آمد و بعدها در شرق ایالات متحده آمریکا و استرالیا گسترش یافت.معروف‌ترین نمونه مافیا پنج خانواده‌های تبهکار در شهر نیویورک می‌باشد.تمام فعالیتهای مافیا برای پول سازی است.

مافیا از مجموعه‌هایی که به عنوان خانواده شناخته می‌شود تشکیل می‌شود که هر خانواده یک روستا، یک شهر، یا یک منطقه را رهبری می‌کند.ساختار این خانواده‌ها مانند یک درخت می‌باشد و معمولاً توسط فردی که «پدرخوانده» یا دن یا باس نامیده می‌شود، هدایت می‌شود.

در کنار رئیس معمولاً یک مشاور (Con sigliere) هم وجود دارد که در گرفتن تصمیمات به رئیس کمک می‌کند.

درپایین مقام رئیس، معاون او (under boss) قرار دارد . معاون رئیس در مرتبهٔ دوم از لحاظ فرماندهی قرار می‌گیرد، اگر چه میزان قدرتی که او در اختیار دارد، نسبت به رئیس کم تر است.

یایین تر از معاون رئیس چندین capo وجود دارد.هر capo محدوده‌ای از قلمرو خانواده را در اختیار دارد.capoها باید بسیار قدرتمند باشند تا قدرت خانواده حفظ شود.هر capo تعداد زیادی سرباز را برای انجام عملیاتهای مختلف رهبری می‌کند.

و در نهایت سربازان (Soldiers).سرباز پایین‌ترین جایگاه را در درون خانواده دارند و معمولاً کارهای جنایی و خطرناک را برای خانواده انجام می‌دهند.

ده فرمان که توسط خانواده‌های مافیایی رعایت می‌شدند عبارتند از:

– هیچکس نمی‌تواند خود را مستقیماً به دوستان نشان بدهد. باید شخص ثالثی واسطه این کار شود.
– به زن دوستتان نگاه نکنید.
– با پلیس دیده نشوید.
– زیاد به بارها و کلوپ‌ها نروید.
– همواره در دسترس بودن یک وظیفه‌است حتی اگر همسرتان در حال وضع حمل است.
– به قرارهای ملاقات احترام بگذارید.
– با همسرتان همواره با احترام برخورد کنید.
– وقتی سوالی پرسیده می‌شود حتماً حقیقت را بگویید.
– ثروت اگر متعلق به خانواده دیگریست به آن چشم ندوزید.
– این افراد نمی‌توانند عضو کوزانوسترا شوند: کلیه کسانی که خویشاوندی نزدیک در تشکیلات پلیس دارند، کلیه کسانی که خویشاوندی خائن در خانواده دارند، کلیه کسانی که بدرفتاری می‌کنند و به ارزش‌های اخلاقی پای‌بند نیستند.

این ۱۰ قانون زمانی افشا شد که یکی از اعضای بزرگ مافیا به نام Mr Lo Piccolo دستگیر شد.

 

بازی کثیف پدرخوانده‌های «مافیا» با ساکنان مناطق محروم

در برخی از روستاهای محروم و دورافتاده ایلام شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پدرخوانده‌های «مافیا»ی مواد مخدر با سوءاستفاده از محرومیت اهالی این دیار، بر عضوگیری از ساکنان این مناطق متمرکز شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زهرا 13ساله و برادر 8ساله‌اش هم از همین‌ها هستند؛ از همان‌ ده‌ها بچه‌ای که پشت سر پدر و مادرشان حرف زیاد است؛ بچه‌هایی که هیچ‌کدام از اهالی حاضر نیستند چیزی راجع به آن‌ها بگویند؛ انگار نه آن‌ها را می‌شناسند و نه می‌بینندشان؛ دختربچه و پسربچه‌هایی که پدر، مادر یا هر دو نفرشان در تله‌ای که سال‌ها است از روستاهای آن مناطق قربانی گرفته گرفتار شدند…

داستان تکراری تله‌های مافیای مواد مخدر برای اهالی روستاهای دورافتاده و محروم هلیلان استان ایلام که جزو مناطق محروم کشور با بالاترین ضریب محرومیت این مناطق شناخته می‌شوند خیلی آشنا است؛ آن‌قدر که در هر روستایی موضوع را مطرح می‌کنیم، یکی دو نمونه مشابه را یا به‌چشم دیده‌اند یا ماجرا را از برند؛ مردها و زن‌هایی که تنها به‌خاطر چند صد هزار تومان حاضر شده‌اند به‌عنوان راننده یا حامل، محموله‌های چندکیلویی مواد مخدر را جابه‌جا کنند و دست آخر هم کار همگی به پلیس و قوه قضائیه و زندان و حتی چوبه اعدام ختم شده است.

خودشان می‌گویند خیلی‌ها از زور «بیکاری و فقر» روستا را رها کردند و به‌امید شغل و بهتر شدن اوضاع، راهی تهران و شهرهای بزرگ شدند. روستاییانی که یا از فرط سادگی، یا از سر نداری، در دام قاچاقچیان مواد مخدر افتادند و نه‌تنها آینده و آزادی که حتی زندگی و جانشان را به‌ازای چند صد هزار تومان تاخت زدند.

اهالی روستا سیر تا پیاز داستان زهرا و برادرش را می‌دانند؛ درست مثل خیلی‌های دیگر؛ هر کس چیزی می‌گوید و روایتی از ماجرای پدر و مادر زهرا دارد؛ یکی آب و تابش می‌دهد و یکی رک و راست اصل ماجرا را می‌گوید؛ بی‌کم و زیاد؛ خلاصه همه می‌دانند که از سر نداری، بار و بنه را جمع کردند و آمدند تهران؛ دست آخر هم در تله مافیای قاچاق مواد مخدر گرفتار شدند و به‌جرم حمل مواد مخدر به 11 سال زندان محکوم شدند.

یکی از اعضای شورای روستای شاران با تأیید این موضوع می‌گوید: ما تا 100 نفر این‌طور داریم که از سر نداری به شهر مهاجرت کردند و نهایتاً در دام باندهای مواد مخدر به‌ازای مبالغ ناچیزی؛ به‌ازای 100 هزار تومان، 500 هزار تومان و … مواد مخدر را جابه‌جا کردند.

حتی من خودم شاهد بودم یکی از اهالی بچه معلولی هم داشت که تحت پوشش بهزیستی بود؛ از سر نداری رفت کرمانشاه؛ به‌خاطر 100 هزار تومان، جنس جابه‌جا کرد و دستگیر شد و آخر سر اعدام شد؛ به‌خون امام حسین برای 100 هزار تومان؛ ما هم صورت‌جلسه کردیم ولی اعدام شد؛ من خودم در مراسم فاتحه‌خوانی‌اش رفتم…

 

منابع :کتاب ‎‫مافیا‬‏ قدم او و ویکی پدیا و نوشته های بابک حبیبی و خبرگزاری تسنیم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیفروشگاهتماسارتباط با ما