کشف نیوتن، گرانش، جاذبه، g این ها همه واژه هایی است که از کودکی آموخته ایم و معنای آن نیروی کششی است که از سمت زمین بر اجسامی که بر روی آن قرار دارند وارد می شود و تصور همه ما بر این است که این نیرو در تمام نقاط زمین وجود دارد و بر اجسام و هر آنچه که بر روی زمین است غلبه می کند اما در حقیقت این گونه نیست و در برخی از نقاط جهان مکان هایی وجود دارد که جاذبه ی وجود ندارد یا نیروی جاذبه به صورت وارونه بر آن وارد میشود.
جاذبه بسیار عجیب است. تا زمانی که چیزی از مواردی که بتواند آن را مغلوب کند ندانیم، به آن نیرو می گوییم، نیرویی که در همه جا حاضر است و به خاطر همین جاذبه است که ما روی زمین بند شده ایم! و یا هر چیزی که به هوا پرتاپ می کنیم به زمین برمی گردد. شاید شما هم تا حالا از مناطق بدون جاذبه در زمین چیزهایی شنیده باشید، مناطقی در دنیا که هیچ جاذبه ای در آن جا نیست. اما آیا واقعا واقعیت دارد یا فقط در حد خیال است؟ مکان هایی وجود دارند که به تپه های مغناطیسی شهره اند و گفته می شود که در این مناطق خبری از جاذبه نیست ودر واقع به مناطق بدون جاذبه در زمین مشهور شده اند.

ترول تونگا کجاست؟ چرا باید به آنجا برویم؟
در کشور کانادا تپه ای به نام نیو برانزویک (New Brunswick) وجود دارد که در آن اتفاق های عجیب و غریب می افتد. اگر با ماشین به این تپه بروید و آن را در ابتدای جاده پارک می بینید که ماشین تان بدون هیچ دخالت انسانی ای شروع به حرکت کردن می کند آن هم به بالای تپه! بله این اتفاق کاملا واقعی است و داستان نیست اما دلیلی که پشت آن وجود دارد اصلا آن چیزی که مردم فکر می کنند، نیست.

این تپه ها در ابتدا درک هر کسی را به چالش می کشد چون کاملا بر خلاف آنچه هستند که تا حالا یاد گرفته ایم و در عمل هم دیده ایم. این تپه ها به تپه های مغناطیسی (Magnetic Hill) مشهور شده اند و در چند نقطه ی دنیا دیده می شوند که گفته می شود یکی از آن ها در کشور اسکاتلند واقع شده است. این تپه ها کاملا طبیعی هستند که در کشور های ایتالیا، برزیل، استرالیا و حتی ایران هم در جنوب کشورمان از آن ها دیده می شود. در ابتدا مردم بر این باور بودند که این تپه ها نفرین شده اند اما به نظر می رسد که دانشمندان و محققان در مورد توجیه این پدیده منطقی تر فکر می کنند.

تپه مغناطیسی کانادا
آن ها بر این باورند که رخداد این پدیده نه ربطی به کارهای جادوگرانه، نه نفرین و نه حتی مغناطیس دارد و فقط و فقط به خاطر خطای دیدی است که وجود دارد. آن ها بروی یک جسم کوچک آزمایش هایی انجام دادند و بعد آن را چرخاندند و برعکس کردند و از طریق آن به این واقعیت پی بردند. اما از آن جا که تپه را نمی توان عکس کرد، با همین اجسام کوچک می توان درک بهتری پیدا کرد و واقعیت را کاملا متوجه شد. البته که به احتمال زیاد در فضای اینترنت فیلم های زیادی از افرادی دیده اید که ماشین هایشان در حال بالا رفتن از تپه است و این فیلم ها دروغ هم نیست اما آن ها نمی توانند سیر حرکت را به درستی بببینند و این در واقع یک خطای دید بسیار عجیبی است که این تصور را ایجاد می کند که آن ها در حال بالا رفتن از بالای تپه هستند در حالی که دارند از تپه پایین می آیند!

تپه مغناطیسی
یکی دیگر از این تپه ها در منطقه ی صخره سیاه (Black Rock) در کشور استرالیا است. مجسمه ای از آهنربای قرمز در کنار جاده قرار داده شده است که موقعیت این تپه ی مغناطیسی را نشان می دهد. در این تپه هم یکی از توریست ها از تجربه ی خود می گوید: ما به استرالیا سفر کردیم و با ماشین شخصی به این منطقه رفتیم تا از آنچه که در جاهای مختلف در مورد مناطق بدون جاذبه در زمین خوانده بودیم مطمئن شویم. بعد از سفر به استرالیا با ماشین شخصی به منطقه ی صخره ی سیاه رفتیم، در یک جاده ی صاف ماشین را در حالت خلاص قرار دادیم و حتی پشت چرخ های آن یک تکه آجر بزرگ قرار دادیم تا حرکت نکند و با کمال تعجب دیدم که ماشین در حال بالا رفتن از تپه است!

در واقع طبق نظر یکی از فیزیکدان های دانشگاه پنسیلوانایی آمریکا، شیب تپه ها طوری است که وقتی که فرد به بخش کم ارتفاعی حر کت می کند این تصور به وجود می آید که در حال حرکت به بالای تپه است و دلیل آن هم خط افق است. هر کدام از ما درکی نسبی از خط افق داریم و آن را مرجع خود قرار می دهیم به همین دلیل است که تصور جاذبه ی معکوس در ذهنمان ایجاد می شود.

علاه بر این، در سال ۲۰۰۳ محققان یکی از دانشگاه های ایتالیا آزمایش جالبی در مورد درک افراد از خط افق و تاثیر آن در بینش افراد انجام دادند. در این آزمایش محققان مدل های کوچکی از این تپه های مغاطیسی را ساختند وافراد را در آن ها قرار دادند. از آن جایی که خط افق واقعی ای در این تپه ها وجود نداشت، افراد داوطلب مجبور بودند تا به درخت ها و بقیه ی اجزای منظره به عنوان شاخص نگاه کنند و همین موضوع باعث شده بود تا آن ها درک اشتباهی از محیط به دست بیاورند.

محققان در مورد نتیجه ی این تحقیق گفته اند که در بعضی از شرایط اگر شیب تند وشیب ملایم را با هم مقایسه کنیم، شیبی که تندتر است بصورت معکوس به نظر می آید که دلیل آن هم تصورات مختلف ما از سطح هایی که شیبدار وابسته به خط افق است، است. نتیجه ی جالب دیگری که از انجام این آزمایش ها می توان فهمید این است که علیرغم توانایی و پیچیدگی های زیادی که مغز انسان می تواند داشته باشد، زاویه دید انسان تاثیر زیادی در مشاهدات او دارد.
همچنین مناطقی در دنیا وجود دارند که جاذبه آنها برعکس هستند. برخی نقاط دنیا، نیروی گرانش آن طور که اسحاق نیوتن کشف کرده است، کار نمی‌کند؛آبشار وارونه و خانه اسرارآمیز نمونه‌هایی از نقض نیروی جاذبه روی زمین است
در منطقه دربیشایر انگلستان آبشاری وجود دارد که آب آن به جای زمین به سمت آسمان می‌رود.
اين آبشار وارونه در ميانه مسير رودخانه كوچك كيندر اين منطقه قرار دارد. با وجود فاصله 30متري لبه اين آبشار تا سطح زمين آب به محض رسيدن به لبه پرتگاه به سمت آسمان اوج مي‌گيرد.
به گفته دانشمندان موقعيت اين آبشار طوري است كه باد شديد حجم اندك آب را بالا مي‌برد.
منبع: باشگاه خبرنگاران و همشهری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *