اسب تندو تیز پیشرفت در جهان میچرخد و هر کس که بتواند بر زیرن آن سوار شود دیگر تمایلی به پایین آمدن و رکود ندارد از این اسب کشورهای زیادی استفاده کرده اند از جمله این کشورها چین است. کشوری با مردمان سخت کوش و مشتاق برای ممتاز بودن در هر صنعتی. فرقی ندارد که صنعت هوایی باشد یا زمینی گردشگری باشد یا تولید محصول مهم این است که میخواهد در هر حوزه ای گام بردارد و تا به اوج نرسد دست برندارد. این سخت کوشی و علاه حال به قطب جنوب رسیده است جایی که تنها یک فرودگاه دارد که در شرایطی شاید خطرناک پذیرای مهمان های خاصی است اما چینی ها در همین شرایط هم راهی پیدا کرده اند تا بتوانند صنعت گردشگری خود را به بهترین شکل ممکن توسعه دهند.
در حدود ۲۵۰۰ مایلی کرایست‌چرچ (Christchurch) در نیوزیلند و در سواحل جزیره‌ راس (Ross) محل بزرگترین زیست‌گاه این قاره قطب جنوب با نام پایگاه مک‌موردو است که پایگاه اصلی برنامه‌های آمریکا در قطب جنوب و خانه‌ بیش از ۱۰۰۰ نفر در تابستان است، البته این تعداد در زمستان به ۲۵۰ نفر کاهش می‌یابند. احتمالا اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود اگر بگوییم دمای هوا در برخی اوقات سال به زیر ۵۸ درجه‌ فارنهایت هم می‌رسد. علاوه بر آب‌و‌هوا و دور بودن این قاره، بحث همیشگی این بوده که چگونه به همه‌جا دسترسی داشته باشیم. دو روش وجود دارد: یکی روش آهسته‌تر و کمی از مدافتاده، یعنی کشتی؛ دیگری گزینه‌ سریع‌تر، یعنی هواپیما، که با سه باند فرود یخی و جالب این فرودگاه میسر می‌شود.

یکی از این باندها برای هواپیماهای چرخ‌دار است که یخ استفاده شده در آن از نمونه‌های موجود در یک پیست اسکی یا در دریاچه‌ محل زندگیتان بعد از یک روز سرد زمستانی نیست. این باند فرود با نام باند پگاسوس (Pegasus Field) در واقع از چیزی ساخته شده‌ که به آن «یخ سفید» می‌گویند، روی یخ این باند با لایه‌ای از این یخ سفید پوشیده (۳ تا ۴ اینچ از یخ فشرده) و برای هواپیماهای چرخ‌دار تعبیه شده است.

باند دیگری با عنوان باند فرود اصلی وجود دارد که آن هم یک باند فرود یخی است و به دلیل نزدیکی به پایگاه مک‌موردو باند اصلی برای برنامه‌ آمریکا در قطب جنوب است و در نهایت باندی تحت عنوان باند ویلیامز (Williams Field) که باندی برفی و فقط برای هواپیماهایی با تجهیزات اسکی برای فرود در نظر گرفته شده است. برخی از هواپیماها حتی به جت کمک‌کننده‌ برای بلند شدن مجهز هستند که خصوصا در شرایط سخت زمستانی به آنها کمک می‌کند.

گفته می‌شود خطر فرود در این باندها به هیج عنوان بیش از خطر فرود در باندهای دیگر نیست و تنها نیاز به یک مهارت متفاوت برای مانور دارد.
فرود هواپیمای چین در قطب جنوب

پکن- ایرنا- برای اولین بار چین از فرود یک هواپیمای این کشور در قطب جنوب خبر داد و آن را یک پیشرفت مهم برای جذب گردشگر به این منطقه عنوان کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه چاینا دیلی چین، هواپیمای مسافربری چین روز 26 آذر در قطب جنوب با موفقیت به زمین نشست و سازمان دهندگان این برنامه این اقدام را برای توسعه صنعت گردشگری در قطب بسیار مهم توصیف کرده اند.
این هواپیما متعلق به خطوط ‘های نن’ جزیره ای در جنوب چین بود که از هنگ کنگ با 22 سرنشین به پرواز درآمده بود و پس از 20 ساعت پرواز در قطب جنوب به زمین نشست.

قطب جنوب سردترین بخش از کره زمین محسوب می شود و با توجه بر برآوردهای چین انتظار می رود نزدیک به 30 تا 40 هزار چینی در سال به این منطقه سفر هوایی داشته باشند.

سازمان دهندگان این برنامه گفته اند که برای انجام این پرواز مسافربری و اعزام گردشگران به قطب جنوب بیش از 10 سال تحقیقات و بررسی صورت گرفته است.

این گزارش خاطر نشان می کند که تا قبل از انجام پرواز هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ‘های نن’ در جنوب چین ، گردشگران چینی برای سفر به قطب از خدمات خارجی استفاده می کردند.

انتظار می رود که در کنار بحث گردشگری چین بتدریج تحقیقات علمی و محیط زیستی خود را نیز در قطب جنوب افزایش دهد.

منبع: ایرنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *