مادر واژه ایی مقدس فرشته ایی که از ثانیه اول وجودیتمان در کنار ماست و تا زمانی که بالنده شویم شکل بگیریم و پا در عرصه اجتماعی بگذاریم حامی و همراه ماست مادران فرشته های الهی که از شیره جان خود کودکان خود را سیر کرده و غذا میدهند این فرشته های زمینی برای افزایش شیر خود برای تغذیه فرزندان دلبند خود بهتر است مثبت اندیش باشند و حقایق را زیبا تر ببینند این گونه شیر آنها مقوی تر و بیشتر خواهد بود و فرزندان آنها شاداب تر خواهند بود در تحقیقی که انجام شده و بر اساس انچه که ایسنا نوشته است عواملی باعث شیر دهی موفق به فرزند میشود نگاه عاشقانه مادر به فرزند از جمله این موارد است.
یک فوق تخصص نوزادان گفت: نگاه کردن مادر به نوزاد، تفکرات عاشقانه نسبت به نوزاد و بالا بودن اعتماد به نفس مادر در از عوامل موفق در شیردهی موثر است.

به گزارش ایسنا، رضا سعیدی امروز در کنفرانس علمی تغذیه با شیر مادر که در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد، در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر و فیزیولوژی شیر دهی، اظهار کرد: تفکرات مثبت در افزایش شیر مادران تاثیر به سزایی دارد. همچنین افکاری مانند شک و تردید، تفکرات منفی و نداشتن اعتماد به نفس تاثیر منفی در شیردهی می‌گذارند.

وی ادامه داد:مادری که شیردهی را خودش انجام می‌دهد برخی بیماری‌ها را هم در خود و هم در نوزاد کاهش می‌دهد؛ همچنین بیماری‌هایی که در آینده امکان دارد نوزاد مبتلا شود نیز کاهش پیدا می‌کند.

سعیدی با تاکید بر اینکه «مادران در دوران شیردهی بین 9 تا 11 کیلو اضافه وزن دارند»، تصریح کرد: شیر دهد به دلیل مصرف کالری زیاد به طور طبیعی وزن مادر را متعادل می‌کند و مزایای دیگری مانند کاهش بیماری‌های روحی و روانی و کاهش احتمال سرطان در مادر را هم در پی دارد. همچنین در سنین بالا بیماری‌هایی که وابسته به سیستم ایمنی هستند مانند دیابت و چاقی را کاهش می‌دهد؛ همچنین از آنجایی که شیر مادر سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند در آینده نوزادان مادران شیرده بیماری‌های کمتری می‌گیرند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «تغذیه از شیر مادر باعث افزایش IQ فرزند می‌شود، عنوان کرد: در ایران 98.7 درصد مادران تغذیه با شیر مادر را شروع می‌کنند و در سه ماهگی این میزان به 58 درصد کاهش پیدا می‌کند، در شش ماهگی 55 درصد مادران این کار را ادامه می دهند اما در آمریکا این میزان از 80 درصد شروع شده و به 20 درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین در سال 2000 حدود 60 درصد نوزادان ترخیصی شیر مادر می‌خوردند.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه «دلایل مختلفی برای کافی نبودن شیر مادران وجود دارد، افزود: آشنا شدن با فیزیولوژی شیردهی باعث افزایش اعتماد به نفس در مادران می‌شود و نتیجه آن شیردهی بهتر خواهد بود. یکی از عوامل موفق بودن در شیردهی نگاه کردن مادر به نوزاد است که باعث تاثیر در هیپوفیز می‌شود؛ همچنین شیردهی در شب به دلیل ترشح و تولید شیر بیشتر، بهتر است. تفکرات عاشقانه نسبت به نوزاد و داشتن اعتماد به نفس از دیگر دلایل شیردهی موثر و بهتر است؛ همچنین افکاری مانند شک و تردید، نداشتن اعتماد به نفس و تفکرات منفی تاثیر منفی در شیردهی دارد.

در ادامه این کنفرانس، موژان قربانیان‌فرد، متخصص کودکان و نوزادان در خصوص نحوه صحیح شیر دادن، روش های دوشیدن شیر و روش‌های نگهداری و ذخیره شیر تصریح کرد: شیردهی در تمام جانداران به طور فطری انجام می‌شود، یعنی در حیوانات کسی آموزش نمی‌دهد که این شیر چگونه تولید می‌شود اما در انسان به این موضوع نیاز پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه «مادر قبل از شیردهی باید نوزاد را برای کاهش استرس‌های ایجاد شده چند دقیقه‌ای روی سینه نگه دارد»، گفت: بهترین زمان برای آموزش روش‌های شیردهی قبل از زایمان است که بایستی به صورت بروشور، کتاب، فیلم و یا یادگیری با عروسک آموزش ببیند و قبل از مرخصی از بیمارستان مادر باید تمام این آموزش‌ها را به طور کامل یاد گرفته باشد.

قربانیان‌فرد با طرح این سوال که شیردهی را از کی باید شروع کنیم، عنوان کرد: قبل از اولین شیردهی بستن دستبند احراز هویت بسیار اهمیت دارد و بعد بلافاصله بچه روی سینه مادر قرار می‌گیرد و سپس شیردهی آغاز می‌شود. بهترین پوزیشن شیردهی روشی است که مادر در آن راحت باشد و تمایل داشته باشد فرزندش را شیر دهد. برای راحتی مادر بایستی برخی از وسایل از قبل تهیه شود. به طور مثال اگر مادری می‌خواهد بنشیند باید چهارپایه‌ای متناسب با جثه او و یا در صورتی که می‌خواهد به صورت خوابیده شیردهی انجام شود، بالشتی که باعث شود بچه هم سطح مادر قرار بگیرد، تهیه شود.

وی با تاکید بر اینکه «اگر عجله شود و این رابطه حسی بین مادر و نوزاد ایجاد نشود باعث می‌شود به سینه مادر آسیب برسد»، گفت: دوشیدن شیر برای مادران کارمند و یا کسانی که زمانی را در بیرون از خانه هستند کمک کننده است. بهترین زمان برای دوشیدن شیر صبح است که مادر دست‌های خودش را می‌شوید و بدون اضطراب در حالی که مغز خود را از مسائل حاشیه‌ای دور می‌کند و به نوزاد خود می‌اندیشد و یا تماس لمسی با فرزند خود برقرار می‌کند باید انجام شود.

این متخصص کودکان و نوزادان با بیان اینکه فاصله شیردهی برای نوزادان باید دو تا سه ساعت باشد، ادامه داد: شیر مادر زمانی که دوشیده می‌شود باید در داخل بطری شیشه‌ای نگه‌داری شود و به وسیله‌ی فنجان و یا قاشق به نوزاد داده شود. شیر دوشیده شده می‌تواند به مدت 48 ساعت در یخچال و سه ماه در فریزر نگه داری شود. شیر یخ زده باید در دمای اتاق ذوب شود و در صورت عجله داشتن در ظر ف آب ولرم قرار گیرد.این شیر تا 24 ساعت قابل استفاده است و نباید دوباره گرم شود.
انتهای پیام

منبع:ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *