حیوانات خانگی خیلی سریع جای خود را به عنوان یک همراه یک عضو در خانواده باز میکند خیلی از افراد دیگران را بخاطر داشتن حیوان خانگی مسخره میکنند و یا مورد تحقییر قرار میگیرند اما شاید این کار اشتباه ترین کار ممکن باشد حیوانات خانگی موجودات مهربانی که صاحب خود را به عنوان یکی از اعضای خانواده قبول میکنند و به آنها دل میبندند این حیوانات خلآ هایی از وجود افراد را پر میکنند و برعکس افراد نیز همین کار را در حق این حیوانات انجام میدهد باید بیشتر مراقب بود تا به حریم زیبای یک خانواده که حیوان خانگی دارد توهین نکنیم  در زیر به مقاله ایی پرداخته شده که نقش یک حیوان را در زندگی افراد بیان کرده و خلاف باورهای افراد این موجودا پاک خدمت بزرگی را برای روح و روان افراد انجام میدهند باید بیشتر مراقب بود تا به نعمت خداوند توهین نکنیم حیوانات هم خلق خدا هستند.

 

حیوانات خانگی بخش مهمی از زندگی انسان ها را تشکیل می دهند و همنشین و دوست آن ها هستند. در ایفای این عملکردها، آن ها یک نقشی را بعهده می‌گیرند که برای سلامتی روان انسان ها جنبه درمانگر دارد.

این مقاله نقش‌های مختلفی که حیوانات بعنوان همنشین و همراه عاطفی و درمانگر بازی می‌کنند و سرانجام اثر مثبتی که آن ها روی تکامل کودکان و افراد کهنسال را دارند مورد بررسی قرار می‌دهد و روی هم رفته این مبحث تاکید فراوانی بر روی پیوند عاطفی بین انسان ها و حیوانات دارد.

با صنعتی شدن سریع جوامع، انسان ها راه هایی را برای رهائی از خستگی های روحی و روانی خود جستجو می‌کنند.

از جمله دلایل متداولی که برای داشتن یک حیوان خانگی ذکر شده عبارت است از :

دوست بی ریا،‌ همنشین مهربان، محافظ فدا کار، هم پا در ورزش، سرمایه اجتماعی و گاهی هم یادآور یک عزیز از دست رفته.

بیشتر مردم حیوانات خانگی را بعنوان یک عضوی از خانواده پذیرفته اند و این موجودات دوست داشتنی در تمامی اوقات از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

داشتن یک حیوان خانگی می تواند مزایای مثبت زیادی را برای صاحبان آن ها در بر داشته باشد نظیر سلامت روحی و جسمی.

سلامت روح و روان با نگهداری حیوانات خانگی

سلامتی روانی متفاوت از بیماری روانی است. حیوانات خانگی روز به روز برای ما حس آرامش روح و روان را فراهم می‌کنند، در کاهش اضطراب کمک می‌کنند و به عنوان شیر اطمینان برای مقابله با استرس به شمار می روند. این حیوانات همچنین به عنوان همنشین و حامی در بالا بردن احساس امنیت نیز کمک می‌کنند.

محققین در یافته‌اند که نوازش کردن سگ ها منجر به کاهش تعداد ضربان قلب و افزایش عمق تنفس می‌شود. به نظر می‌رسد که داشتن یک حیوان خانگی باعث ایجاد خیلی از صفات مثبت در صاحبش می‌شود.

ثابت شده که افراد دارای حیوانات خانگی در مقایسه با دیگران دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند، نگهداری از یک حیوان خانگی می تواند به بالا بردن عزت نفس افراد نیز کمک کند.

آثار حیوانات خانگی بر روی بچه‌ها

همیشه در قلب‌ بچه‌ها جائی برای حیوانات خانگی وجود دارد. حیوانات ‌آن ها همنشینان و دوستان آن ها هستند. معمولاً داشتن یک حیوان خانگی بازتاب های مثبت بچه‌ها را به همراه دارد. بیشتر بچه‌ها بیان می‌کنند که حیواناتشان را دوست دارند. آن ها معتقدند که حیواناتشان نیز آن ها را دوست دارند .بچه‌های رنجیده اغلب از کنش‌های متقابل با حیوانات خانگی سود می برند آن ها حرف ها و مشکلات خود را با حیواناتشان در میان می گذارند و این راهی برای خالی شدن آن ها از غصه ها و غم هاست.

سگه های راهنما برای افراد نابینا

در بعضی از کشورها، سگ ها به افراد نابینا یا کم بینا کمک می‌کنند. این سگ ها که تحت عنوان « سگ های راهنما» مشهور هستند، برای افرادی که مشکل بینائی دارند، نقش چشم های راهنما را بازی می کنند.

سگ های راهنما مجبورند که یک برنامه آموزشی جامع را طی کنند. به آن ها یاد داده می‌شود که چگونه یک مسیر درست را پیدا کنند، در اطراف موانع حرکت کنند و در لبه جوی کنار خیابان‌ها توقف کنند. آن ها همچنین آموزش می‌بینند تا موقعیت هایی که حرکت‌کردن در آن ها خطرناک است را تشخیص دهند.

سگ های همراه افراد مبتلا به فلجی کامل

عرصه دیگری که در آن حیوانات قادرند به انسانها کمک کنند،‌ از طریق کارشان با افراد مبتلا به فلجی‌ هر چهار دست و پا می‌باشد. میمون‌های کاپوچین آموزش دیده‌اند تا با اجرای روز به روز وظایف به این افراد فلج کمک کنند. آن ها در اجرای وظایف روزانه و ساده از قبیل آوردن خوراکی، بازیافتن وسایل به زمین افتاده یا خارج از دسترس، آوردن کاست های صوتی یا ویدئوئی، CDها و کتاب ها و روشن و خاموش کردن چراغ ها و … کمک می‌کنند.

سگ هایی که به بیماران روانی کمک می کنند

حیوانات خانگی اثرات مثبت زیادی را بر روی افراد افسرده، بویژه افراد متمایل به خودکشی‌ و انزوا طلب دارد. بعلاوه، در بعضی مواقع حتی افراد خشن و روانی هم به دلیل حضور حیوانات خانگی به آرامش رسیده‌اند. حیوانات می توانند عامل سرگرمی و دلخوشی برای این بیماران باشند.

جالب توجه اینکه بعضی از بیماران متمایل به خودکشی، بر این باورند که از مرگ آن ها هیچ کس ناراحت نخواهد شد. حال اگر حیوانی وجود داشته باشد که آن ها از آن نگهداری ‌کنند پاسخی برای اینکه اگر آن ها بمیرند چه کسی از حیوان آن ها نگهداری خواهد کرد ندارند.

حیوانات خانگیکه برای سالخوردگان

هنگامی که افراد مسن از مشارکت فعال در کارهای انسانی روزانه کناره‌گیری می‌کنند، حیوانات می‌توانند نقش مهمی را در رفاه حال و بهبودی احساسات آن ها بازی کنند. گزارشات متعددی مربوط به ایجاد خنده، هوشیاری، پاسخ دهی زیاد به درمان و افزایش امید به زندگی ‌در بین این افراد وجود دارد. بعلاوه، در خانواده‌های سنتی و قدیمی حضور یک حیوان خانگی به این معنی‌است که چیزی وجود دارد که هر کس می‌تواند در آن سهیم باشد، وابسته به آن باشد و درباره آن صحبت کند.

حیوانات خانگی در زندان

نتایج نشان می‌دهد که حضور حیوانات خانگی در زندان ها برای زندانیان اثرات درمانی و آرام بخشی‌ فراهم می‌کند.

در زندانی که دیوانه های جنائی را نگهداری می کردند و جنایت کارانی با علایم افسردگی، بیماری های ذهنی و تمایل به خودکشی وجود داشتند چند طوطی و یک آکواریوم مستقر شد. بررسی ها نشان داد که آکواریوم شکسته نشد و هیچکس سعی نکرد که این پرندگان را خفه کند. با ورود حیوانات بیشتر، کاهش چشمگیری در جنگ‌ و دعوا و تمایل به خودکشی بوجود آمد.

گزارش دیگری حاکی از آن است که بیماران علاقه مند به حیوانات، به داروی کمتری نیاز پیدا می کنند و حتی بیماران اهل بحث و جدل بجای شعله‌ور کردن خشم و غضب، به صحبت‌ کردن با حیواناتشان متوسل می شوند.

سگ های جنگ

سگ ها در حمایت از یگان ها در طی جنگ‌های جهانی اول و دوم و متعاقباً در خیلی از برخوردهای مسلح نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. آن ها بعنوان مأموران اکتشاف در تشخیص موقعیت های دشمن، بعنوان نگهبان در محافظت علیه نفوذ سر زده دشمن، تشخیص مین‌ها، رد و بدل اطلاعات بین پست‌های فرماندهی، حمل کننده‌های سلاح و همچنین بعنوان مساعدت در نگهداری از سربازان مجروح مؤثر بوده‌اند.

در حین نبرد، سگ ها نه تنها با از خودگذشتگی کارهایشان را اجرا می‌کنند، بلکه هم چنین نقش همراهان وظیفه‌شناس و با وفا را برای مردانی که همراه آن ها خدمت می‌کردند، ایفا کردند.

حیوانات خانگی مناطق ویران شده جنگی

در جنگ خیلی از اشخاص غیرنظامی با حیواناتشان در آسایش بودند. در طی جنگ‌ها خیلی از صاحبان حیوانات گزارش کردند که حیواناتشان آن ها را به آسایش رساند و آن ها نیز باعث آسودگی حیواناتشان شدند. با وجود جنگ تمام صاحبان حیوانات توجه به حیواناتشان را ادامه دادند و بطور موثق در مورد رفاه حیوان خود نگران بودند. خیلی‌ها بعضی از خطرات را بخاطر وجود حیواناتشان قبول کرده و حتی موجودی اندک غذایشان را با آن ها سهیم شدند.

در پایان این مقاله کوتاه پیوند مربوط به جاذبه‌ای که انسان ها با حیوانات همراهشان دارند را مشخص می‌کند. هر روزی که سپری می‌شود دوباره حیوانات همراه ما بیشتر از پیش ثابت می‌کنند که آن ها نقش مهمی را در زندگی ما دارند و اینکه آن ها احساسات پاک، بی ریا و بینهایتی دارند.

 

منبع : دنیای حیوانات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *