ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین ارکانی است که در ساختار اجتمای باید مورد توجه قرار بگیرد خانواده به عنوان اولین رکن سازنده و تشکیل دهنده شخصیت و وجود کودک و جلوگیری کننده از داشتن جمعیت پیر و فساد اجتماعیی بسیار مورد توجه است اما متاسفانه شاهد کاهش بیست و پنج درصدی ازدواج در طول پنج سال بوده اییم این نشان از مشکلات اقتصادیی و ساختاریی است و باید دلیل این امر به صورت بنیادی مورد بررسی قرار بگیرد

جمعیت

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: از سال 90 تا 95 آمار ازدواج در کشور به میزان 25 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حامد برکاتی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت که به مناسبت روز جوان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه ارتباطات بسیار گسترده‌ای در حوزه ملی و بین‌المللی وجود دارد و اخبار درست و نادرستی دست به دست می‌شود و همچنین الگوسازی‌های مختلفی برای جوانان وجود دارد و علاوه بر آن مراقبت در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ایدز و … برای جوانان ضروری است، برنامه‌های متعددی در این زمینه تدوین شده است. یکی از این برنامه‌ها در حوزه ازدواج سالم و با توجه به سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری است. در این برنامه برای جوانان دانشجو و خارج از دانشگاه کلاس‌های آموزشی با موضوع سلامت ازدواج و همسرگزینی اجرا می‌شود.

شایع‌ترین علت مرگ جوانان در کشور

وی ادامه داد: شایع‌ترین علت مرگ جوانان مانند سایر گروه‌های سنی، سوانح و حوادث است که بخش بیشتر آن مربوط به حوادث ترافیکی است. در طرح تحول نظام سلامت ارائه خدمت به جوانان که بیشتر در دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها و حوزه‌های علمیه بود در شبکه‌های بهداشت و درمان ادغام شد. به همین منظور از آذر سال 1393 بسته خدمت جوانان در شبکه بهداشت روستایی به صورت فعال و در شبکه بهداشت شهری به صورت غیرفعال اجرا می‌شود.

سند نظام سلامت جوانان تدوین شد

شناسایی 5 عامل اصلی مرگ جوانان

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تدوین سند نظام سلامت جوانان اعلام کرد:‌ این سند تا پایان سال اجرا شده و برنامه‌های مشخصی برای مدیریت رفتارهای مخاطره آمیز در نظر دارد. طبق بررسی که روی علت مرگ جوانان انجام شده پنج عامل اصلی آن شناسایی شده و در حال برنامه ریزی برای کاهش آن هستیم. بیماری‌های غیرواگیر، سوانح و حوادث، خودکشی و اعتیاد جزء این موارد هستند.

افزایش امید به زندگی، مشروط به پیشگیری از مرگ جوانان

برکاتی در ادامه با تاکید بر اینکه پیشگیری از مرگ جوانان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در زمینه افزایش امید به زندگی در کشور است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر امید به زندگی در مردان 74 و زنان 76 سال است. برنامه جامع نظام مراقبت مرگ جوانان در مراحل پایانی است و امیدواریم به زودی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و خارج از آن ارائه شود.

بیش از نیمی از جوانان ایرانی، مَرد هستند

وی ادامه داد: از بین 19 میلیون و 500 هزار جوان کشور، 50.5 درصد آنها مذکر هستند. 72 درصد جمعیت جوانان کشور ساکن شهرها و 28 درصد در روستاها زندگی می‌کنند. 29 درصد جوانان دچار اضافه وزن و چاقی و 13 درصد جمعیت کل این گروه چاق هستند. به همین منظور برنامه‌هایی برای پیشگیری از چاقی از سنین نوجوانی برنامه‌ریزی شده و پروژه پیشگیری از چاقی کودکان با کمک دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به زودی کلید می‌خورد. علاوه بر این با همکاری وزارت ورزش تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی برای نهادینه شدن فعالیت فیزیکی اجرا کنیم. 48 درصد از جمعیت جوان مذکر و 50 درصد جمعیت زنان جوان کمتر از استاندارد مورد قبول فعالیت فیزیکی دارند.

برکاتی همچنین تصریح کرد: 27 درصد جوانان در خانواده خود سابقه چاقی دارند و در هشت درصد خانواده‌هایی که فرزند جوان دارند، سابقه سکته قلبی قبل از سن 55 سالگی دیده شده است.

افزایش سن ازدواج در جوانان

11 میلیون جوان ازدواج نکرده در کشور

رئیس اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سن ازدواج در جوانان بیان کرد: در حال حاضر فاصله بین ازدواج و اولین فرزند در خانواده‌ها به سمت پنج سال سوق پیدا کرده است. ما در حال حاضر 11 میلیون جوان ازدواج نکرده در کشور داریم. یعنی 30 درصد افراد 20 تا 35 ساله ازدواج نکرده‌اند. این گروه در کنار فراهم شدن مسکن و شغل، نیازمند آموزش‌هایی برای یادگیری تاب‌آوری در برابر مشکلات اجتماعی هستند.

برکاتی در ادامه اعلام کرد: طبق بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده شاخص فرزندآوری در پنج سال قبل از سال 95، 2.1 بوده است. این رقم سه سال قبل از سال 95، 2.8 و در سال 95 با احتمال بالا با بیش از 2.1 گزارش شده است. این ارقام نشان می‌دهند که در زمینه فرزندآوری به سطح جایگزینی رسیده‌ایم اما خطر هنوز رفع نشده است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال 1389، 891 هزار ازدواج ثبت شد اما از این سال تا کنون سالیانه 6.5 درصد از میزان ازدواج در کشور کاسته شده است. یعنی ما در سال 95 به 661 هزار ازدواج رسیدیم. این آمار نشان می‌دهند در یک بازه پنج ساله آمار ازدواج در کشور 25 درصد کاهش داشته است. علاوه بر آن شاهد افزایش آمار طلاق در کشور هستیم. برای مثال در شهر تهران به ازای هر چهار ازدواج یک مورد طلاق و در مناطق شمالی آن به ازای هر دو ازدواج یک مورد طلاق ثبت شده است. اگر با همین برنامه‌های جاری پیش برویم حتما نرخ تولد فرزند در سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند.

                                                                                                                                                                           منبع : ایسنا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *